Sven. Ditt problem är att du söker absoluta sanningar om en vetenskap där var och ens sanning är lika god som någon annans. Ja visst, vi befinner oss på ett forum där allas åsikter kan och ska uttryckas fritt. Men du uttrycker dina och andras åsikter som om de vore absoluta sanningar. Men vems sanning söker du egentligen? Bekräftelse på din egen eller bara en universell? Det får mig att undra eftersom du inte verkar ha någon som helst balans i dina uttryck.
Jag vill påpeka att det är så jag har uppfattat dem och betänk att vi befinner oss på Internet där vi mestadels kommunicerar med text. Om du således uttrycker dig otydligt får du finna dig i att bli missuppfattad. - Du menar att folk medvetet ”luras” när auktoriteter antingen skriver om eller rekommenderar olika sorter eller grundstammar som du har hört något annat om. Du efterlyser en skola eller skrift där alla slutsatser är liktydliga. - Resistensbegreppet verkar enligt dig var något absolut. Något som garanterar friskrivning från skorv eller kräfta.
- Att du ”misslyckas” när du fått in kräfta eller skorv bland dina sorter eller att du inte har ansett dig ”upplyst” av auktoriteter om vissa sorter är en lärdom du får dra. Men du utrycker dessa saker som om de vore en självklarhet och en absolut sanning. Låt mig då säga det en gång för alla: Det finns inga absoluta sanningar och allra minst inom hortikulturen! En hel del av det du sett och hört från andra stämmer säkert, ur deras synvinkel, men likväl: Det är rekommendationer! Vi får alla prova oss fram efter våra erfarenheter och om något visar sig mindre lyckat, ta ett steg tillbaka och testa en annan väg. Det är bra att du delar med dig av dina mindre och större lyckade erfarenheter, men lägg in lite rim och reson i ditt resonemang. - Resistens är inte heller något absolut. Resistens visar på god motståndskraft mot någon sjukdom, t.ex. skorv. Men resistens kan brytas, precis som vissa bakterier blir resistenta mot en viss typ av antibiotika. Skorven muterar och anpassar sig efter rådande förhållanden och ju fler antal ”resistenta” äppelträd som finns att välja mellan desto större är chansen att resistensen bryts. En motståndskraftig äppelsort kommer så småningom att förlora sin resistens. Snabbare om en odling blir alltför ensidigt skött. Sven, vad har dominanta och recessiva anlag samt sjukhusens renlighet med det här att göra? - Är det någon här som har motsatt sig att svampsporer inte kan sprida sig genom luften eftersom du anser dig ha blivit lurad?
Jag köper inte rakt av vad du skriver om att blanda sorter eftersom jag har andra erfarenheter både från andra odlare och från Kiviks försöksstation. Om du påstår att du inte yrar om det, så förklara gärna lite närmare vad det är som gör att man inte kan blanda sorter.
Vi har alla förutsättningar att ha en ekonomiskt och miljömässigt hållbar fruktodling inom både den professionella och fritidsmässiga odlingen i Sverige. Men det förutsätter kunskap och öppen diskussion kring sortproblematiken. Vi behöver ett förnyat sortiment och fler sjukdomsmotståndskraftiga sorter. Där tror jag vi båda är överens. Men låt oss för allt i världen hålla diskussionen på en rimlig nivå och inte hänge oss åt lösryckta anklagelser!
--------------------
|