Jag vet en del om arvsläran och har inte beskylt de "lärda" för dåligt arbeta som inte fått bort alla svampsjukdomar. Men om de gjort sitt så får man någ säga att det återstår mycket MEN varför skall vi vanliga inte hjälpa dem med att ta bort i första fall prydnadsäpple som spyr skor och där gör ju ingen att spruta?? Om det finns nästan lika sorter med bättre hållbarhet och nästan skorvfria sorter, varför inte rekomodera dem?? för mig är detta självklart. Kravmärkt?? ger jag lite för. Umeå Universitet testade ett år jord från olika leverantörer. Den kravmärkta skulle inhålla 50 liter men inhöll 42 literSKAMLIGT och efter anlys var den ej godkänd på grund av att hönsgödsel som ingick i den innehöll gift?? en trädgårdsägare fick skade stånd men tillverkaren borde haft näringsförbud på grund av förlite jord och inte analyserat gödsen: Varför klagar de svenska kravodlarna att inte de andra som tyska kravodlare har samma vilkor?? Fråga sveriges största odlare? Tyskarna sprutar med mer koppar och svavel än vad svenskarna gör. Nu sägs detta inte vara gift men totalt onödigt om de som har skorv byte sort. Jag förstå inte varför detta skulle vara så svårt och omöjligt?? Även A2- och fröstammar går gu att omympa i södra sverige?? Sämre hä uppe i norr? Ta ett träd om året eller byt till småväxta träd. Sedan, varför undanhålla nybörjare detta?? Här faller skuggan på er som har kunskppen men inte berättar om den. Hörde en miljöpartist bli arg då har blev rerkommenderad att klämma ihjäl bladlus att han skulle odla tobak för att göra eget bekämpningsmedel?
Jag vill hålla forskarna att de gjort sitt bästa med inte lyckas bättre än som nu är men vi andre bör hjälpa till och göra det bästa av det hela och avstå de dåliga sorterna eller spruta dem som de som odlar enligt kravodling. Eller köpa de kravsprutade äpplena eller odla sorter som inte skadar annans odlingar. Jag tycker detta är självklart och vill hjälpa de som behöver hjälp. Sven Fortfarande efterlyser jag äpplesorter som är fria eller näst intill fria från svampskukdomar men gärna goda( vems smak) Troligen kan jag inte prova den i år då källaren just nu är full med ymparmen gärna uppslag till nästa år!
--------------------
|