CITAT
Vilket går fortare, plantera ett nytt träd eller hålla på bygga upp ett "slaktat" träd, kanske tio år?
Varför har man äppelträd på tomten?
Intressanta och bra frågor!! Sådana diskuterar jag ofta med mina kunder, och svaren på dem styr ju helt vad man gör med dem.
Jag har alltid tyckt det varit intressant med dina perspektiv som du ofta återkommer till, dvs att du har träden för dig och familjen och frukten och inte alls har lust att plantera något till nästa generation som iallafall kanske tar ned dem. Att inte alla trädåtgärder behöver sikta på att vara i det långa perspektivet.
Och det möter jag ofta hos andra som liksom du byggt upp sina trädgårdar från början. Där ska det växa snabbt och fungera för nuet. Medan de som övertar en trädgård som fått växa ett tag, ofta har inställningen att man ska förvalta det man fått, och att det är viktigt att de äldre träden mår så bra som möjligt, iallafall så att de inte dör medan man lever där.
Om ett äppelträd är helt slaktat på alla sina fruktgrenar och det är kapat i krongrenarna så tar det minst lika lång tid eller längre att få frukt som på ett 4-årigt nyplanterat träd, men när frukten väl kommer (om man inte skär för mycket i kronan igen) blir det långt mer frukt än det 4-åriga trädet kommer att ge på samma plats.
Skönhetsvärdet ses så olika. Jag tycker det är vackert både att få se unga träd växa sig större, och att se äldre träd kämpa med det ena och det andra. Många tycker att det äldre fruktträdet med den grövre stammen ger en bra känsla i trädgården, även om kronan är misshandlad. Andra tycker att den misshandlade kronan påminner dem om den felaktiga och kärlekslösa behandlingen, och då är ju trädet inte kul att leva med.
Vill man ha snabbast möjliga äpplen sätter man äpple på spaljé eller frukthäck, intill vägg eller fristående. Vill man satsa långsiktigt planterar man ett äppelträd satt på fröstam. Vill man på relativt kort tid ha mycket blom och frukt behåller man det slaktade trädet och låter det växa ganska ostört i början. Det är inte en långsiktig investering eftersom slaktade kronor alltid sätter ned levnadsålder på träd betydligt, men det är ett alternativ om man inte lider av synen på det och om man kan glädjas i att träd har förmågor att överleva både åsknedslag och dåliga beskärare även om de inte lever länge.
Med kort sikt i äppelträdsvärlden menar jag 5- 20 år. Med lång sikt 40-150 år.