Tack för alla svar. Jag är som sagt mest intresserad av att få träden att överleva och att kanske se någotsånär mer ut som äppelträd, i alla fall mindre som hamlade pilar. Pincering är överkurs i det här läget, även om jag mycket väl kan läsa mig till vad det är! De har alltså stått MINST 3 år utan beskärning eftersom de tidigare ägarna inte gjorde någonting alls, jag vet inte när de kapades exakt. Och de vattenskott som står som kvastar är 4-5 cm tjocka och alldeles raka. Träden är höga med riktigt tjocka stammar. De pryder väl sin plats som de stämningsskapare de är, de ger karaktär av riktigt gammal trädgård även om de är misshandlade. Härligt att se hur de ändå skjuter nya friska skott! Inte ett enda äpple dock, som tur är finns det tre träd som är mer normalt behandlade och där fick vi mycket äpplen i somras. Jag har inte möjlighet att lägga in några bilder just nu. Det är i alla fall intressant att det finns många olika skolor och olika råd att få, det innebär att jag kan göra som jag tror är bäst och det blir nog inte helt fel! Trädbeskärning är tydligen ingen exakt vetenskap.
hälsningar Maria
|