Motion är bra, det ger muskler och ork och det bränner en del fett.
Men det är enligt mig inte ett effektivt sätt att gå ner i vikt. För de flesta som är överviktiga äter för mycket (eh...), och träning förbränner inte så mycket som man kan tro. Om man inte kör ett vasalopp varje dag, typ.
Nej, effektivaste och enklaste sättet att tappa vikt är att lägga om kosten.
"Enklaste" kan visserligen diskuteras, men eftersom jag själv tappar all disciplin när hungern slår till så har jag insett att jag måste ha god mat hemma som kan tillredas SNABBT utan att att vara alltför onyttig. Typ, micropopcorn (med låg fetthalt) som man kan svulla i sig om suget blir för stort.
Själv gick jag ner ca 10 kg på ett par månader genom att sluta dricka läskeblask, slutade dricka 1 liter mjölk varje dag, slutade äta godis, slutade äta kakor/bullar. Mycket te istället för kakao. Syndade dock på fredagar, lördagar ibland, med pizza och cider, men, det må vara hänt. Detta var ingen medveten bantning från min sida, jag räknade inte med att gå ner så mycket, jag var främst ute efter att äta bättre för att må bättre. Har ungefär hållt vikten ett halvår snart utan ett uns onödig träning.

(och då har jag ändå "syndat" rätt friskt under jul, OS, etc)