|
Jag känner mig trött och småfet. Jag är inte överviktig i bemärkelsen att jag är jätteöverviktig men jag har de senaste åren gått upp ett antal kilon. Jag är ungefär 1.62 och vägde imorse 60.1 kg!!! Nu känner jag att detta måste ha ett slut!!!! Jag mår som bäst när jag väger omkring 52-53 kg. Jag söker härmed forumister som tillsammans med mig har lust att internetbanta! (Söker även ett nytt jobb men det blir en annan länk....)
Kom igen forumister! Det måste ju finnas fler än jag som känner sig sladdriga.....
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 12:35) Kom igen forumister! Det måste ju finnas fler än jag som känner sig sladdriga.....  Sladdrig, men inte småfet gäller för mig! Jag skulle tvärtom inte ha något emot att gå upp i ett par kilo, om det hamnade på rätt ställen vill säga.. Men däremot är jag för otränad nu mot vad jag varit tidigare...
Hos mig sätter det sig på 1. magen 2.låren 3.överarmarna
Har köpt cykel och ska cykla till jobbet nu när det blir lite varmare (7 km enkel sträcka). Jag har försökt att äta mindre men då får jag alltid återfall efter några dagar. Jag blir helt enkelt jättejättehungrig!!! Hur stoppar man suget efter mat?
Rapchic
05-04-2006, 11:45
du är ju normal viktig enligt bmi...
Jag kan hänga på. Känner mig sladdrig och behöver få bort 10 kg för att känna att jag trivs.
Jag käkar morötter till mellanmål för att dämpa suget lite.
Jo enligt BMI är jag det. Men jag känner och ser att jag väger för mycket - midjan försvinner exempelvis och jag får gäddhäng
Rapchic
05-04-2006, 11:52
man blir bara lite orolig när dom som i alla fall enligt hälsan inte behöver gå ner... jag har flera kompisar som haft anorexi och detsamma gäller pojkvänner,... man vill ju inte se att nån förstör sig genom att svälta sig själv
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 11:43) Jag har försökt att äta mindre men då får jag alltid återfall efter några dagar. Jag blir helt enkelt jättejättehungrig!!! Hur stoppar man suget efter mat? Äta mindre är ingen hit för då faller du i fällan så fort hungern kommer igen. Detta genom att minska kolhydratintaget och äta mig mätt på nyttiga fetter och proteiner. Lite kolhydrater måste man ju ha, hjärnan lever på kolhydrater men det ska vara rätt kolhydrater. Jag äter tex inte pasta, ris eller potatis just nu eftersom jag håller på att gå ner i vikt och håller mig till ett speciellt schema. Jag äter mycket ägg till frukost, stadiga middagar iform av kött och ex, coleslaw eller grytor med rätt innehåll. Man kan tex göra "potatismos" av kikärtor, smakar lite annorlunda men väldigt nyttigt och mättande. Men viktigast av allt för mig är att äta mina mellanmål. Många slarvar med det men det är ett underskattat fenomen. Jag gjorde precis så men det gick aldrig vägen utan jag gick upp och upp och.... NU är jag på väg ner.  Jag har tappat fem kilo på ca 7 veckor. Gissa om det känns bra. mvh Ciczi
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 12:45) du är ju normal viktig enligt bmi... Skit i BMI, titta på hur ni ser ut och känn efter hur ni mår. Min sambo tex är enligt BMI kraftigt överviktig, men han har inte mycket fett på kroppen, utan han är väldigt välbyggd. (tränar styrketräning) Hans läkare har sagt att det inte går att gå efter BMI på alla personer.
Rapchic
05-04-2006, 11:57
eller äta samma och träna... fast efter ett tag måste man äta mer när ämnesomsättningen börjar ta fart
jag äter tex, dubbla portioner gröt eller VÄLDIGT mättande mackor till frukost skolmaten till lunch (ursch men man måste äta) en rågad tallrik med pasta el ris med tex köttfärssås till och sallad till och kvällfika väldigt mättande mackor igen + ibland en gainomax och jag har magrutor m.m fast man ska ju inte börja med det man får trappa upp när man börja träna mer
Hannele
05-04-2006, 11:58
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 11:18) Jag är ungefär 1.62 och vägde imorse 60.1 kg!!! Helt ok, om det är muskler.Vågen säger ingenting... med mudkler får du mera ork också.
Rapchic
05-04-2006, 12:00
fett väger mindre än muskler det är nog därför han är överviktig enligt BMI, min pojkvän är 8 kilos överviktig enligt bmi men har är INTE fet, jag börjar närma mig att vara överviktig och jag vill nog inte heller säga att det syns som det
Kul att du vill hänga på Anita! Ciczi ditt matschema verkar fungera bra-får man ta del av det? Kikårtor tycker jag om - överhuvudtaget allting med bönor i. Men har de inte jättemånga kolhydrater? Mitt problem är att jag behöver äta mycket för att känna mig mätt. När jag försöker "snabbanta" genom att äta mindre går jag dessutom upp i vikt!!!
Rapchic
05-04-2006, 12:02
träning är svaret ingen blir tyngre över en natt då ska man inte heller förlora det snabbt jag tror inte på något där det står att man förlorar fett snabbt
Rapchic
05-04-2006, 12:03
man förlorar inte fett på att banta man förlorar kroppsvätska
Hur blir man av med fettet då?
Hannele
05-04-2006, 12:14
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 12:13) Hur blir man av med fettet då? Bygga muskler, träna, äta vettigt; mer protein, nyttig vanlig mat. Ofta, så att inte hungern överraskar dej..
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 12:03) man förlorar inte fett på att banta man förlorar kroppsvätska Du har helt rätt Rapchic,träning,motion är det ända som hjälper att mår bra,och rätt kost så klart.Äter man en massa godis och cips eller dyl så är det inte konstigt att går upp i vikt.Jag är bara 153 cm och väger mellan 50 och 52kg,ingen övervikt alså bara lite rund om magen,jag mår jättebra,motionera varje dag (har hund)går på gymnastik 1ggr/vecka. Cyklar till affären,har ingen bil.
Kasta vågen och skaffa ett måttband! Passa också på att köpa en - rockring! Det är ett jättebra sätt att få en fin midja. Ett annat bra sätt är att börja simma. Det ger resultat redan efter några veckor. Det här med att bli snygg av att banta tror jag hänger ihop med åldern. Ju yngre man är desto lättare är det naturligtvis att återfå formen men har man hängt med några julgrötar så är det nog rörelse som gäller snarare än bantning. Man kan till och med gå upp i vikt av motionen men formen blir absolut snyggare. Enda bieffekten är att man blir pigg och det kan man ju stå ut med
Rapchic
05-04-2006, 12:19
ja, träna äta rätt... det finns inga mirakel kurer hitta nån sport du gillar, jag började med karate sen dess har jag blivit nyttigare och nyttigare äter nyttigare går på gym me... allt för att det ska gå bättre på karaten
Usch jag som avskyr alla former av motion. Helst skulle jag använda Churchills ord: "No sports" Alla! vänner och bekanta samt familjemedlemmarna tycker att jag har blivit tjock de senaste åren! När jag var ung var jag så smal att folk undrade om jag hade anorexi. Jag kunde äta hur mycket som helst utan att gå upp ett enda gram. Numera behöver jag bara tänka på mat för att öka ett kilo
Rapchic
05-04-2006, 12:26
men det finns säkert nått du gillar... tex att dansa bränner jätte mycket (och med vänner ännu mer kan man nästan tro) men om man far ut och dansa ska man akta sig för spriten och ölen dom är FULLSMOCKAD med kalorier
Hannele
05-04-2006, 12:27
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 12:24) Usch jag som avskyr alla former av motion. Helst skulle jag använda Churchills ord: "No sports"  Och då ska du bara sluta att äta? Bli gammal, stel, orörlig, få värk överallt?
Liselotte i zon 3
05-04-2006, 12:27
Är också lite "kramgo"  ....nu fick jag till det. Nåväl..detta med att minska i omfång och gå ner i vikt ....det enda jag har att säga är följande som jag har erfarenhet av då min msn genom en ryggskada blev rejält överviktig och kämpar på fortfarande. Han fick ett tips som funkar för honom...det är följande: ta en burk ( plast) och fyll den med mat så att du blir mätt ...ej proppmätt och ej fortfarande småsugen. Håll dig sedan till denna burkmetod..och om du skulle känna att det blir för mycket minska då portionen i burken. Vitsen är att man skall bli mätt och nöjd. stadig frukost ( helst havregrynsgröt) mellanmål .....frukt, kaffe eller te lunch......något gott men inte "farligt" mellanmål...t ex ..frukt, kaffe/te, keso eller grovtbröd med pålägg middag.....se lunch kvällsmål...en omelett med grönsaker ( ej större än 4 ägg) Hoppas att ingen tar detta för någon förmaning eller som ett "pekfinger" det är inte meningen. Min man kan jag tala om då han ej hållt på jätte länge med denna metod har han ändå minskat nästan 3 kilo. ( skall tilläga att han tränar styrketräning ( tungt) 3 dagar i veckan och kondition 2 dagar) Men det bästa med allt är att han har en daga i veckan som han får frossa....allt från pizza,hamburgare och annat smaskigt. Liselotte i zon 3
Hannele
05-04-2006, 12:30
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 05-04-2006, 12:27) stadig frukost ( helst havregrynsgröt) mellanmål .....frukt, kaffe eller te lunch......något gott men inte "farligt" mellanmål...t ex ..frukt, kaffe/te, keso eller grovtbröd med pålägg middag.....se lunch kvällsmål...en omelett med grönsaker ( ej större än 4 ägg) Väldigt lite protein... man blir bara hungrig av att äta så här.. Ät riktig rejäl mat! Var inte så rädd förr kött/fisk, bra fett behöver vi också.
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 12:24) När jag var ung var jag så smal att folk undrade om jag hade anorexi. Jag kunde äta hur mycket som helst utan att gå upp ett enda gram. Numera behöver jag bara tänka på mat för att öka ett kilo  Har du kollat upp din ämnesomsättning? Det kan ju faktiskt vara så att du fått en underfunktion på sköldkörteln. Då blir man både trött och går upp i vikt. Jag kom att tänka på det när du skrev att du tidigare haft svårt att gå upp i vikt. Lätt att kolla upp med ett blodprov!
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 12:48) Jo enligt BMI är jag det. Men jag känner och ser att jag väger för mycket - midjan försvinner exempelvis och jag får gäddhäng  Jag kollade mitt BMI nu och ligger på 24.8 Definitivt ett gränsfall. Normal brukar jag ligga på 20-21 ... vilket jag trivs bäst med.
Jag vet jag vet Hannele.... Jag tycker inte om att svettas och det gör man ju när man motionerar. Dessutom har jag absolut inget bollsinne alls så en del sporter kan man bara glömma. Dessutom är jag feg..... Jag skulle vilja träna "i smyg" till en början  eftersom jag har dålig kondition och vill absolut inte att vänner och familj vet att jag har kommit igång......Om jag skulle misslyckas så behöver jag inte heller skämmas...
Motion är bra, det ger muskler och ork och det bränner en del fett. Men det är enligt mig inte ett effektivt sätt att gå ner i vikt. För de flesta som är överviktiga äter för mycket (eh...), och träning förbränner inte så mycket som man kan tro. Om man inte kör ett vasalopp varje dag, typ. Nej, effektivaste och enklaste sättet att tappa vikt är att lägga om kosten. "Enklaste" kan visserligen diskuteras, men eftersom jag själv tappar all disciplin när hungern slår till så har jag insett att jag måste ha god mat hemma som kan tillredas SNABBT utan att att vara alltför onyttig. Typ, micropopcorn (med låg fetthalt) som man kan svulla i sig om suget blir för stort. Själv gick jag ner ca 10 kg på ett par månader genom att sluta dricka läskeblask, slutade dricka 1 liter mjölk varje dag, slutade äta godis, slutade äta kakor/bullar. Mycket te istället för kakao. Syndade dock på fredagar, lördagar ibland, med pizza och cider, men, det må vara hänt. Detta var ingen medveten bantning från min sida, jag räknade inte med att gå ner så mycket, jag var främst ute efter att äta bättre för att må bättre. Har ungefär hållt vikten ett halvår snart utan ett uns onödig träning.  (och då har jag ändå "syndat" rätt friskt under jul, OS, etc)
Rapchic
05-04-2006, 12:50
min pojkven säger att: man kan börja äta en diet som består av 5 - 6 mål mat om dagen, maten består mest av sallad ock en liten mängd kött och kolhydrater. och motionen består av promenader. alltså daglig motion i RASK takt. te.x till jobbet och affärer mm, alltså undvika bil. är det för långt att gå men inte mer än 1-1½ mil så kan man cyckla. och ett annat sätt är att följa tallriksmodellen, ja vet inte om jag behöver förklara den.. men den här är för icke tränande, halva tallriken är sallad en fjärde del kolhydrater (alltså te.x pasta, potatis och ris. och inga snabba kolhydrater så som godis eller socker alls). socker är ju mer fettbilande än fett. den sista fjärdedelen ska vara protein (te.x kött men hälst fisk eller bönor). och till det den dagliga motionen som jag pratade om. men om du ser till att gå en promenad i stavgång i rask tackt och hälst i skogen där terängen blir lite mer rolig (ansträngande). och att göra de ca 3-4 gånger i veckan så gör de apsolut inget att äta lite godis eller chips eller liknande en dag i veckan (då menar jag ju förstås inte kilovis med det) ps: om du gillar att festa med alcohol så bör du byta det mot godiset, alltså inte dricka freda och äta godis på lörda.
Hannele
05-04-2006, 12:51
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 12:50) min pojkven säger att: man kan börja äta en diet som består av 5 - 6 mål mat om dagen, maten består mest av sallad ock en liten mängd kött och kolhydrater. Fel, inte långsiktigt. Mycket kött och mindre kolhydrater.
Rapchic
05-04-2006, 12:59
nu är de gi metoden du pratar om va?.. har ingen erfarehet av den. jag vill apsolut inte påstå att den inte fungerar men jag kan garantera att det jag skrev tidigare kommer att fungera. vad menar du med inte långsiktigt?. du kan väl inte mena att man bara ska behöva följa gi metoden tills dess du är nöjd med din vikt. för vikten kommer utantvekan att komma tillbaka så fort du går tillbaka till dina gamla mat- och tränings vanor.
Dricker just nu en stor milkshake bestående av: 1,5 bananer mjölk 3 msk vetegroddar 1 msk krossade linfrö Har tyvärr inga frysta bär hemma -blåbär eller hallon hade också varit goda... Hoppas att den mättar och inte innehåller för många kalorier
Och jag sitter och knaprar skalade solrosfrön. Fast jag har ju tvärtomproblem. Tränar så mycket så jag har lite svårt att få i mej tillräckligt med energi. Skalade solrosfrön innehåller 50% fett!
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 14:20) Dricker just nu en stor milkshake bestående av: 1,5 bananer mjölk 3 msk vetegroddar 1 msk krossade linfrö Har tyvärr inga frysta bär hemma -blåbär eller hallon hade också varit goda... Hoppas att den mättar och inte innehåller för många kalorier  Samon dricker en variant på det där: banan havregryn mjölk proteinpulver (jag och sonen brukar ta oboy, men det blir inte lika nyttigt då...)
jag känner mej också trött och småfet... är egentligen inte alls fet, men jag har lite mage, rumpa och lår (samt överarmar) Jeansen börjag bli för små  Jag har från och med i måndags bestämt mej för att nu är det skärpning. Inte sitta och äta smågodis i soffan, Ut och promenera! Gå till gymmet minst 1-2 ggr i veckan. Jag försöker även äta grönsaker till varjemåltid och frukt som mellanmål. (bort med alla feta såser! )
CITAT (yenny @ 05-04-2006, 14:27) jag känner mej också trött och småfet... är egentligen inte alls fet, men jag har lite mage, rumpa och lår (samt överarmar) Jeansen börjag bli för små  Jag har från och med i måndags bestämt mej för att nu är det skärpning. Inte sitta och äta smågodis i soffan, Ut och promenera! Gå till gymmet minst 1-2 ggr i veckan. Jag försöker även äta grönsaker till varjemåltid och frukt som mellanmål. (bort med alla feta såser! ) Välkommen till träningstråden om du vill bli påhejad med din träning eller bara snacka träning!!! /Stina
Stina och jag måste vara tvillingar...
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 14:42)
simma är bra om man inte gillar att bli svettig. Det har jag hållt på med ett tag, men inte så mycket de senaste veckorna, mkt att plugga:(
Merlin!
Jag följer Ola Lauritzsons bok Våra bästa GI recept. ISBN 9153427394. Kostar 135 kr på nätet. Jag körde deras två-veckors komigång meny och det gjorde susen. Det är upp till var och en att göra som man vill men det passar mig. Och dessutom, vilka roliga nya maträtter jag har lagat.
När det gäller träna i smyg så är mitt bästa tips att ut och gå. Raska promenader på minst 30 min 3-4 gånger i veckan gör susen för en nybörjare.
Jag önskar dig all lycka med att tappa ett par kilon.
Ciczi
Rapchic
05-04-2006, 15:53
borde inte gi vara som att svälta sig själv med tanke på att man drar ned väldigt mycket på kolhydrater och kolhydrater är cellernas bränsle.... det kan väl i alla fall inte vara bra för dom som tränar..
Rapchic
05-04-2006, 16:03
jag förstår inte varför det är ett sånt craze om gi läkare har ju till och med varnat för det
Det handlar om att äta rätt sorts kolhydrater. Men en allt för snål kolhydratskost kan vara farligt i längden.
mvh Ciczi
Hannele
05-04-2006, 16:51
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 15:53) borde inte gi vara som att svälta sig själv med tanke på att man drar ned väldigt mycket på kolhydrater och kolhydrater är cellernas bränsle.... det kan väl i alla fall inte vara bra för dom som tränar.. Du får kompensera mer mera protein och med bra fett. Det finns många sätt, du blandar nog ihop, läs om GI-metoden.
CITAT (Rapchic @ 05-04-2006, 15:53) borde inte gi vara som att svälta sig själv med tanke på att man drar ned väldigt mycket på kolhydrater och kolhydrater är cellernas bränsle.... det kan väl i alla fall inte vara bra för dom som tränar.. Om man vill rivstarta med GI utesluter man nästan alla kolhydrater vilket så klart innebär att man inte ska träna hårt då, bara promenader och lättare saker. Äter du efter GI och tränar ska du självklart äta mer kolhydrater. Långsamma ett par timmar innan tränigspasset och lite snabbare kolhydrater efteråt. Självklart fungerar det inte att träna stenhårt och inte äta kolhydrater! Vitsen med hela grejen är att man ska undvika snabba kolhydrater, alltså vitt mjöl, socker, pasta, potatis. Byt ut det mot osötad fullkorn. Att man tror att man utesluter kolhydraterna helt är alldeles fel uppfattning om GI. Det kan man göra i början, upp till en månad om man vill få en snabb viktnedgång för att bli sporrad. Men självklart är den fösta veckans -5kg mest vatten...
Rapchic
05-04-2006, 17:01
nog för det finns ju bra pasta... och potatis är väl ba halvsnabb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|