Äpplen i affären kommer från många länder och om någon nämner tyskland måste jag få mämna att vilkoren är olika i sverige och tyskland vilken sagesmannen inte gjorde. Om man besprutar lite så säljer dem kravmärkt och då är det koppar ock svavel som gäller och då kan man odla vilka sorter som hälst. Jag hade tanke på förebygande med mat olja och vatten. Eftersom det förekom gröna äpplen i sagesmanens inlägg så ringde ja Gränna plantskola att skicka ett färdigt träd av den sorten för att redan i sommar kolla den saken? För mig är nog allt ihop ett stycke från jord till det som blir när äpplet är uppätet eftersom det kan ske så enormt mycket. Om jag köper kravmärkt jord som ine godkänns så blir det vanliga äpplen. Om det är skorv på dem blir det jos. Om någon skriver en äpplebok så komer den in ochså. Sorten har ju betödelse som jag är krav odlare eller odlar på annat sätt. Inte lever vi så isolerat att våra odlingar inte påverkar grannar? Jag har inte velat jagas in i något hörn men ställer mycket större krav på en kunnig person än en mindre kunnig. Vilka jag lysnar på säger jag inte men allt prövas och lurar mig någon så blir den svårtrodd även om den har rätt ibland. Enligt EKO-frukt så är skorv ett svårt ekonomiskt bloblem och kostar mycker.Vad kostar mycket ? Skorvvanare och sprutning med svavel produkter?? Alltså ingår ochså äpplets behandling från jord till avfall? Om man frågar om hjälp så står det vem som hellst rätt att hjölpa till men den som ber om hjälp kanske vill kolla om rådet är bra eller om det finns bättre råd. Om Anna är så bra som Gränna plantskola säger kan bara de som har det säga Om det är gröna eller röda äpplen på det brukar synas vid mognad. Om Falläng De Jong smakar som Ingrid Marie men går i zon 6 så passat det mig bättre men är det inte rätt att berätta detta också? OM ni tycker så illa om det jag skriver så läs det inte. En dag är jag borta och då blir det tyst.
--------------------
|