Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Uppror mot bensinskatten, Är du också trött på den?
          Ciczi
          Inlägg 06-04-2006, 11:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Fick en länk av en vän om det snuskign dyra bensinskatten.

Gör uppror även du!

Bensinskatteuppror

mvh Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pirum
          Inlägg 06-04-2006, 11:41
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Hehe, ser att herrarna bakom Bilfront, den gamla krama-bilen-organisationen, är i farten igen smile.gif Undrar vilken koppling de har till Expressen för övrigt, de verkar ofta gå hand i hand.
          Men de är skickliga, får mer underskrifter än organisationer som vill rädda flyktingbarn etc.

Eftersom jag har en gammal bil så är bensinkostnaden den största enskilda utgiftsposten för mitt bilåkande, sett på årsbasis. Ja, bensinkostnaden utgör över hälften av kostnaden faktiskt. För egen del är bensinpriset en begränsande faktor på mitt resande. Jag hade nog, trots att jag gärna vill ta viss miljöhänsyn, okynneskört mer om bensinen kostat 5kr/litern...

Men för folk med nyare bilar så är bensinkostnaden bara en liten del av milkostnaden.
          Motormännen, en annan krama-din-bil-förening, beräknar att en BMW för 320 000 som körs 1500 mil / år under tre år, kostar 66kr/mil att köra. Detta är inräknat värdeminskning, försäkring, standardunderhåll etc. Här utgör alltså bensinkostnaden ca en tiondel av kostnaden. Vilket också förklarar en del av orsakerna till att dyra bilar ofta har törstiga motorer, bensinpriset spelar liksom ingen roll.

För fattigt folk vore det mer effektivt med andra omfördelningar än att få bensinpriset sänkt eller avdraget på skatten höjt.

Bensinpriset har sedan 1980 stått ungefär still, jämfört med övriga kostnader i samhället. Däremot har kollektivtrafiken blivit mer än dubbelt så dyr i Stockholm. Saknar tyvärr referens för detta, men det borde vara information från SIKA eller VTI. Tror inte det är bättre i övriga landet vad gäller kollektivtrafiken.

--------------------
          zon2.5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 23:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon