Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag bor i en myrstack!, Hur stor skada gör de?
          Ewa L
          Inlägg 30-06-2003, 10:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag har sett många myror (typ piss-myror) på min tomt men egentligen inte bekymrat mig så mycket om dem. "Leva och låta leva".

Men nu börjar jag inse hur måna samhällen de har där nere i underjorden och börjar fundera på hur mycket skada de kan ställa till med. Har inte märkt något hittills på 3 år, men...

Ex.vis: 2 stora krukor med körsbärstomater ställda jag vid trappen ner i trädgården. När jag planterade använde jag min kompostjord, trots att jag visste att den var lite för kompakt, men jag hade inget annat just då. Tomaterna har stått där i några veckor och ser mkt friska ut. Igår skulle jag sticka ner fingret för att kolla fukten. Kruka 1: hård jord som väntat. Kruka 2: Hyperporöst!! Varför? Jo, massor av myror. Lucker, fin jord, men... blink.gif huh.gif

Om de inte gör någon större skada, vill jag inte gå till motangrepp, men de finns nästan överallt i gräsmattan!

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva Swahn
          Inlägg 14-07-2003, 17:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Hänger på med mera klagomål på myror. Kanske är det ovanligt många i år? Jag har pissmyror under plattor och gräsmattan, men har sandig jord - så jag får skylla mig själv sad.gif

Men bekymret är att jag har MASSOR av dom svarta i mina planteringskärl. Deras små risgrynsägg dyker upp när jag planterar om eller vattnar kraftigt. Jag blir så trött på dom för jag har svårt att ta livet av dem. När jag sen ser att dom bär runt sina ägg och flyttar på dom så får jag dåligt samvete. Gör dom ingen skada så får dom vara där. Dom skadar inte mina växter, eller?

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon