CITAT (flaxss @ 26-03-2006, 20:54)
fast det är ju svårt å veta exakt vad en växtklara sig uppåt eller neråt .för det är mer än tempen som bestämmer . där är så många andra faktorer så som
läge,jord,gödning,varmelängd å ljuslängd under året . sen hur mycket nederbörd det kommer om det kommer mycket snö eller mycket regn . hur det blåser m.m
typ så det är svårt men om man testar sig fram så ser man om växten klarar det .
som jag skrev här så är det svårt för ne del växter att klara sig här längden på sommaren längden på vintern och dimma m.m .
men i temp så kan man få en uppfatning av vad den klara . många av mina palmer eller medelhavs växter har jag kollat tempen jag har hittat på usa zon delning som inte äsn stämmer hos dom men tempen kan man ta som samma här för är sommaren för kort kvitar det hur tempen är om sommaren sak vara 35c och under 4månader som minst komemr den växten ändå inte växa sig bra här . jag skrev inann med att dom växer bra ändå upp till zon 3 ja som din . i zon 3 kan dom växa sig stora men dom fryser ändå på vintern vårt tulpan träd frös ner denna vintern utan skydd i zon 2 vi hadde -19c som minst och det är ingen nivå för dne osm den trivs i utan växten går in i en extremvila . så dte är vad jag menar med att den fryser ner men den fryser inte ner så att växten hämnas utan det kan den göra i zon 4 i ett utsatt läge . det är en skillnad zon 1 å zon 4