Men så är det väl med alla bantningsmetoder, livsstilar, dieter osv.? Samma variant passar inte alla.
Jag försökte själv med att räkna kalorier och i bästa fall stod jag på stället, men generellt sett gick jag upp litegrann istället.
Sedan började jag hålla koll på kolhydraterna istället - INTE utesluta dem, utan just byta ut vitt bröd, vit pasta, vitt ris mot fullkornsvarianter istället. Åt mycket fisk och kyckling samt grönsaker, även bönor. Kakor, bullar osv. avstod jag också ifrån för att slippa ifrån sockret. På lördagarna unnade jag mig t.ex. en påse ostbågar (min stora svaghet) och något gott att dricka.
Inte nog med att jag gick ner i vikt - min kropp har inte mått så bra sen jag var barn! Mina problem med gaser i magen, oroliga tarmar osv. försvann i princip helt och hållet!
Tyvärr "släppte" jag mig efter att jag gått ner drygt 10 kilo och kom inte igång igen. Nu har jag återigen besvärliga tarmar. Jag har dock inte gått upp allt jag gick ned utan "bara" 5-6 kilo och har flera gånger försökt sätta igång igen, men sen faller det på självdisciplinen. Jag hoppas jag får styrka att återigen rensa ut det vita brödet, pastan, riset ur skafferiet!
För det var det som fungerade för mig personligen. Att det inte funkar för alla andra är ju helt självklart - vi är ju inte exakta kopior av varandra fysiologiskt sett.
|