Det blev en intressant diskussion! Nu tänkte jag att öppna en dy diskussion, kanske det går även här ,utan att öppna en ny spalt. Den kunde heta: Myter om trädvård. Det finns en god bok,skriven av Doktor Alex Shigo, "100 myths of trees", men det är väl inte översatt.
Äppelträd, det skrivs ofta att man skall klippa bort grenar som växer inåt. När lekmän läser detta råd, ser man resultatet. Ett paraplyformat träd har mycket liter sidogrenar nere i trädet, först i den höjden där de inte kommer åt. Jag har sett så mycket sådana träd. Jag såg även här namnet paraplyträdet, det är inte bra vad jag tycker. Man borde forma unga trädet så att man får en genomgående stam, där grenar pekar utåt och i god tid stoppa höjden. Jag har sagt till många att man kan även korta av inåt växande grenar, senare de kan bli så tjocka och starka att de duger till när man stiger upp it trädet, om man inte har ett steg. Jag har även klippt unga grenar av björk,lönn och stenfrukt mm., emot reglerna. Shigo skriver att sav och gummiflöde är naturligt och skadar mycket litet.
|