Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Planera trädgården, Planera trädgården, förslag önskas
          UlrikaH
          Inlägg 13-07-2003, 12:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 1 888

Hej!

Vi har en stor trädgård som jag inte vet hur vi ska göra mysig och fin, jag har lite ideer, är det nån som har tråkigt och vill hjälpa mig, jag kan maila över foton på trädgården, så är det lättar att se. Du kanske t.o.m. bor i närheten och har tråkigt och vill hjälpa mig att påta? Ange om du tar betalt(har inte råd med så mycket.)

Mvh
          Ulrika

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva Swahn
          Inlägg 17-07-2003, 13:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Ja, du Ulrika. Min spontana reaktion är att ta det lugnt. (Jag har inte sett dina bilder än.) Damm, pool och altan låter dyrt och stort. Jag antar att du har lagt ner tid och pengar på husen i första hand och nu har kommit till trädgården.

Eftersom du har dokument som visar hur trädgården har sett ut så är det en värdefull källa. Om jag vore du skulle jag ödmjukt inse att det är ett kulturarv du förvaltar - som du dessutom har blodsband till då det är ditt föräldrahem. Kanske har du, eller kommer att få egna barn som ska växa upp här och det är ju en fantastisk förmån du kan skänka dina små.

Var rädd om linden! Det är ju ett vårdträd, vet du vem som en gång planterade det? Jag skulle mycket varsamt gå tillväga och pietetsfullt restaurera trädgården så att den får ett utseende som passar husets ålder. Men jag förstår också att du vill ha moderniteter som vi har idag när vi njuter av utelivet i trädgården.

Jag skulle föreslå att du lånar böcker om gamla hus och trädgårdar och studerar hur man stilenligt skulle ansluta en altan. Kanske skulle ett uterum eller veranda vara vackrare?

Trädgården som ligger närmast huset skulle jag försöka vara historiskt korrekt i form, färg och växtval. Pool skulle jag vara mycket noga med att lägga på ett sätt så att man inte stör - eller förstör - intrycket, med andra ord en bra bit ifrån huset.

En damm vore förtjusande, det är inte heller ett så stort ingrepp i omgivningen.

Börja med att inspektera växtligheten allra närmast husen så att ingenting växer så att det kan skada dem eller de avlopps- och vattenanslutningar som finns.

Gå varsamt fram!

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon