CITAT (pejori @ 09-04-2006, 12:04)
avskrivningen för vitvaror, brukar ligga på tio år....därefter är maskinen din och du gör som du vill med den.
Nja....det där stämmer inte riktigt.
Jag bodde i ett annat område tidigare (hyresrätt) och hade frys som tillval. Jag betalade en extra avgift på hyran per månad och när 10år hade gått, så var den "avbetald" men därmed inte sagt att det var jag som ägde den, utan det var hyresvärden som ägde den likväl som de äger spis, kylskåp och annat i lägenheten.
Men om det blev fel på frysen (oavsett om betaltiden hade gått ut eller ej), så var det hyresvärdens ansvar att laga den, alt byta ut den om de ansåg att värdet var förbrukat.
Byttes den då ut, så påbörjade man en ny betalningsperiod.
Har jag däremot köpt och installerat en egen frys, så är det en annan sak. Då har jag fullt förfogande över den utan hyresvärdens påverkan. Skulle jag sen flytta, så kan jag välja att ta med mig den alt försöka sälja den till nästkommande hyresgäst. Men jag kan aldrig tvinga att nästkommande hyresgäst ska köpa den. Han/hon kan säga nej och jag kan då välja att inte ta med mig den (det är kanske för mycket bök med att transportera den) och då tillfaller frysen den nya hyresgästen.