CITAT (Margith @ 09-04-2006, 19:50)
Men Bettson är inte du och jag i samma bransch??
Låt mig få berätta den här historien:
Kund kommer in för att skriva på deklarationen och jag har det tvivelaktiga nöjet att berätta för kund att han får X antal kronor i restskatt.
Kund får ett utbrott och hävdar med bestämdhet att det är jag som inte kan deklararera..

Underförstått: hade jag kunnat deklarera hade han inte fått X antal kronor i restskatt..
Jag förklarar lugnt och sakligt att restskatten beror på aktievinster, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt och eftersom det inte dras preliminär skatt på något av dessa, så resulterar det i restskatt.
Kunden vidhåller att det är mitt fel, och jag måste bara erkänna att jag får ett psyk-bryt, jag samlar ihop alla hans papper, trycker upp dem i famnen på honom och säger åt honom att skaffa sig nån annan som gör hans deklaration, eftersom han uppenbarligen inte litar på vad jag säger.
Undrar hur han hade reagerat om jag frågat honom om han hade mens?? :wacko: :wacko:
Behöver jag tillägga att det här hände för 7 år sen, eller nåt sånt, och jag deklararer fortfarande åt honom? :P
Har väl kanske inte sagt så till mina kunder. Har aldrig haft behov av det.
I affärsrelationer är det bättre att låta folk ramla på eget grepp.
Dvs om du inte gör som jag säger så kostar det dig pengar. DOm flesta gör som jag säger och det är lugnt.
Så finns det en och annan som inte gör som jag säger och det kostar dom riktigt mycket pengar. Så de gör inte om misstaget.
Fast å andra sidan. När blivande kunder har frågat vad jag tar betalt brukar jag svara att:
Jag tar xx kr i timmen om kunderna är trevliga och dubbelt så mycket om dom är otrevliga. Naturligtvis sagt med ett leende och glimten i ögat.
Ingen har någonsin försökt testa om jag menar allvar, och ingen har någonsin klagat på räkningen heller.