Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bladmögel,, Vad göra ???
          Navåsarn
          Inlägg 14-07-2003, 11:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 1 894

Hejsan jag är ny på det här forumet, jag och min familj bor några mil sydväst om Göteborg.

Jag odlar diverse grönsaker varje år, och det roligaste jag vet är att prova olika sorters potatis, men fjolåret blev sabboterat pga bladmögel, jag misstänker att det var sorten Rocket som hade smittan med sig i utsädet.

Nu har den slagit till i år igen, den enda sorten som verkar klara sig är Timate. Valor verkar inte vissna ner, men alla blommorna har fallit av. Jag odlar lite valor varje år för att de blommar så vackert.

Finns det någon på det här forumet som vet vad man kan göra åt bladmögel, så jag kan slippa det till nästa år.

Mycket tacksam för svar,
          Navåsarn.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Navåsarn
          Inlägg 18-07-2003, 12:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 1 894

Hej Kurt och Åsa, tack för länkarna. Jag sökte på bladmögel på detta utmärkta forum, och hittade recept på motmedel, 1-2 teskedar bikarbonat + en matsked såpa per liter vatten. Inskickat av Helen, (tror jag det var..)
          Detta låter ju fantastiskt bra om man kan behandla dem utan gifter, men jag är osäker på när man ska börja bespruta dem. Strax efter midsommar? De brukar blomma runt midsommar.
          (Vi bor en bit sydost om Gbg, vet inte vad det är för växzon wub.gif )

Min semester börjar om cirkus 2,5 tim. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Sommarhälsningar,
          Navåsarn,

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 04:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon