Tog igår en promenad i närområdet, bland villaträdgårdarna här i staden, och minst två av de trädgårdar jag beundrade mest förra året har beskurits hårt, förmodligen förra helgen.
Synd man inte gick förbi då så man hade kunnat fråga vad de gjorde.
Det handlar alltså om träd >50 år som beskurits på >5st decimetertjocka grenar vardera. Det är en rätt stor skada. Till ägarnas försvar ska sägas att träden fortfarande ser rätt ok ut, de är inte "stympade" totalt, MEN, eftersom de nu beskurit så mycket på ett svep så lär de få miljarder vattenskott osv. De har grejat mycket på huset, tror det är nya ägare.
Vill ogärna hänga ut bilder jag tagit utan tillstånd, men det är nästan så man får lust. (Man får såklart ta bilder på träden, men man får ju visa lite hyfs)
Ett av de riktigt vackra träden i en annan trädgård, sannolikt planterat senast på 20-talet eller så, hade också beskurits grovt. Flera decimetertjocka grenar bortsågade. Även den beskuren i helgen ser det ut som.
Deprimerande.
Fick dock en del glädje från promenaden. Flera av träden som stympades förra året ser ut SOM FAN i år

Trist för träden, men de var ju redan förstörda, får hoppas att ägarna fick en näsbränna.
Sorry om jag svamlar i tråden, men, tänkte det var bäst att inte skapa ny tråd.