Först trodde jag länge att mitt trädgårdsintresse vaknade på en natt men senare har jag insett att det var den naturliga förlängningen av inrednings-och renoveringsarbeten inomhus. Jag bara måste pyssla hela tiden och då hemmet var "klart" flyttade jag helt enkelt ut...
Trädgårdskunskap? Först trial-and-error. Och sen mera trial-and-error....
Till slut insåg jag värdet av kunskap och började läsa om odling från grunden. Näringsämnen, PH-värden, skuggtålighet, förökning...
Jag plöjde igenom allt jag bara kunde hitta.
Och såg jag någon lyckad rabatt som jag gillade kollade jag hur den var planerad och planterad.
Frågade och frågade - i ett skede fick de lokala trädgårdsmästarna en pinad blick då de såg mig...
Idag tycker jag att jag får de allra bästa svaren här på Odla!:wub:
Nu känns det som om jag har kommit ett steg vidare. Jag satsar mera på vissa arter och på att lära mig så mycket som möjligt om just dem.
Rosor och pioner är på gång. Iris och gräs ska jag börja med i vår. Magnolior kliar alldeles rysligt i fingertopparna.
Det är nästan helt forumets förtjänst eftersom det är så otroligt inspirerande och intressant att läsa inlägg av dem som har specialkunskap om något.
Och så samlar jag på variegerat, marktäckare, ormbunkar, hostor och klätterväxter.
Där söker jag kunskap på nätet och plantor utomlands på resorna...
Suck, nu började jag avsky de där drivorna som aaaaaldrig vill smälta...
Jag vill ut och böka!!!!
Mulle