Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur blev ni trädgårdsintresserade, -och hur har ni inhämtat er kunskap?
          Citrusflickan
          Inlägg 10-04-2006, 12:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 6 695

Jag tycker odla är ett kunskaprikt och brett forum så det vore intressant att veta hur folk här har blivit trädgårdsintresserade och hur man inhämtat sin kunskap.

Personligen är jag pinsamt feg efter att ha dödat en kroatisk ros genom att plantera den i zon 5. Jag önskar att jag vore mer "learning by doing" istället för att rådfråga och läsa.

Jag har vuxit upp på landet och odlat mer för konsumtion än skönhet, funderade förr på att bli hortonom men beslöt mig för att ha trädgården som intresse och något annat som förpliktelse.

Jag har läst ett antal poäng växtfysiologi på universitetet, men där sysslas det mest med celltyper, genteknik och växthormoner. Har även sökt kursen i floristik och faunistik till sommaren, men kommer nog inte hinna gå den. Jag är urusel på att känna igen växter för övrigt sad.gif

Vad är ni för några?
          wub.gif

--------------------
          odlar i en etta i zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          linvik
          Inlägg 12-04-2006, 10:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 6 919

CITAT (carren @ 11-04-2006, 17:42)
          Hur intresset uppstod då... Jag vet inte egentligen utan har mest antagit att det har med åldern att göra, lite tantvarning så där. För tio år sedan, någon gång runt dryga 25 så började jag ledsna totalt på lägenhet och ville plötsligt bo med trädgård. Sola och grilla, visst, men jag ville verkligen plantera och påta. Helt okarakteristiskt och otippat för min del men jag märkte att mina vänner i samma ålder kände likadant. Så rätt länge tänkte jag att det var någon slags åldersrelaterad åkomma men de andra ligger ju hästlängder efter min mani så det är nog inte hela sanningen.

Jag har alltid tyckt om att vara ute och gillat att pyssla med olika saker, gillar vackra saker. Trädgården förenar ju allt det, uteliv, pyssel och det estetiska så trädgårdstokeriet är väl på så vis den optimala hobbyn för mig. För jag har INTE fått något trädgårdsintresse med modersmjölken! Mina föräldrar har i och för sig villa men trädgården var alltid ett nödvändigt ont för dem. De hade lika gärna kunnat lägga trall över hela stället. Deras uppfattning och odlande är Blåkorn till rosorna och Kombigödsel till gräsmattan. Men visst är det häftigt hur man förenas av ett gemensamt intresse som trädgården oavsett hur man funnit det!

Carren, har du läst Claras trädgård av Clara Block Hanes? Jag tror du kommer att känna igen dig!!

Själv så var jag intresserad av blommor när jag var liten (mest ängsblommor och kattfötter) och sådde krasse och fruktkärnor och annat hemma. Med inspiration av Linnea planterar och Linneas årsbok. Hemma odlade pappa potatis, rovor och morötter och mamma sådde tagetes. När jag blev vuxen flyttade jag från hyrda rum, studentrum, lägenheter utan balkonger och längtan efter en balkong eller odlingsplätt bara ökade. Jag började köpa trädgårdsböcker och gå på plantskolor och fantisera. De sista två somrarna med lägenhet utan balkong var jag helt sjuk av längtan.

I år möter jag våren med en egen trädgård för första gången!

Jag håller med Carren "Trädgården förenar ju allt det, uteliv, pyssel och det estetiska så trädgårdstokeriet är väl på så vis den optimala hobbyn för mig." Precis så är det för mig med!

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          Citrusflickan   Hur blev ni trädgårdsintresserade   10-04-2006, 12:56
          Leocarpus   Jag är iofs mest intresserad av det som går att od...   10-04-2006, 13:40
          fruberglund   Blev intresserad när vi köpte hus på landet och bl...   10-04-2006, 14:31
          Bodenblomman   Jag blev intresserad när jag flyttade från lägenhe...   10-04-2006, 21:41
          Åsa, mälardalen zon 2   Jag har alltid odlat tror jag fick min första egna...   10-04-2006, 21:45
          Felix matte   Trädgårds och odlingsintresserad har jag väl allti...   10-04-2006, 21:49
          torvan   Fick min "Trädgårdknäpp" efter en olycka...   10-04-2006, 21:55
          maloppa   Fick nog jorden med i blodet, pappa trädgårdsingen...   10-04-2006, 22:17
          Anki V   Jag har alltid haft en böjelse för att se gröda gr...   10-04-2006, 22:26
          Ewa L   Jag är ursprungligen en äkta asfaltsblomma. Uppvux...   11-04-2006, 06:31
          Evgeni   Jag har alltid varit väldigt aktiv och dessutom kr...   11-04-2006, 07:09
          virrevarv   Mitt började i exakt det ögonblicket jag drog upp ...   11-04-2006, 08:43
          fruberglund   :D :D :lol: Samma här :D :P Problemet är b...   11-04-2006, 09:49
          noora   Jag vet inte när det började eller hur, men jag sk...   11-04-2006, 12:35
          Bee   Mitt äkta trädgårdsintresse väntar jag fortfarande...   11-04-2006, 13:43
          carren   Jag älskar att läsa så jag läser och läser och läs...   11-04-2006, 17:42
          AndreasBlomquist   Jag har nog ursprungligen trädgårdsintresset från ...   11-04-2006, 21:38
          Tesa   Har nog mitt trädgårdsintresse i blodet...för ja...   11-04-2006, 21:59
          mulle   Först trodde jag länge att mitt trädgårdsintresse ...   12-04-2006, 08:16
          Zaz   Jag skyller allt på mamma. Tultade efter henne i t...   12-04-2006, 08:36
          carren   Carren, har du läst Claras trädgård av Clara Block...   12-04-2006, 11:20
          kristerh   För min del ligger det nog i blodet ;) redan när j...   12-04-2006, 13:15
          Karamell   När jag var liten var jag hos farmor och farfar va...   12-04-2006, 20:48
          cic   Har gillat krukväxter sen jag flyttade hemifrån. M...   12-04-2006, 22:16
          Lars-Olof Arvids   När jag var liten var blommor och växter mitt stor...   13-04-2006, 10:09
          sarnyl   För mig vaknade mitt odlingsintresse efter att ha ...   14-04-2006, 19:19
          Monarda   Mitt intresse har jag tveklöst fått från min farmo...   14-04-2006, 19:37

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 11:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon