CITAT (carren @ 11-04-2006, 17:42)
Hur intresset uppstod då... Jag vet inte egentligen utan har mest antagit att det har med åldern att göra, lite tantvarning så där. För tio år sedan, någon gång runt dryga 25 så började jag ledsna totalt på lägenhet och ville plötsligt bo med trädgård. Sola och grilla, visst, men jag ville verkligen plantera och påta. Helt okarakteristiskt och otippat för min del men jag märkte att mina vänner i samma ålder kände likadant. Så rätt länge tänkte jag att det var någon slags åldersrelaterad åkomma men de andra ligger ju hästlängder efter min mani så det är nog inte hela sanningen.
Jag har alltid tyckt om att vara ute och gillat att pyssla med olika saker, gillar vackra saker. Trädgården förenar ju allt det, uteliv, pyssel och det estetiska så trädgårdstokeriet är väl på så vis den optimala hobbyn för mig. För jag har INTE fått något trädgårdsintresse med modersmjölken! Mina föräldrar har i och för sig villa men trädgården var alltid ett nödvändigt ont för dem. De hade lika gärna kunnat lägga trall över hela stället. Deras uppfattning och odlande är Blåkorn till rosorna och Kombigödsel till gräsmattan. Men visst är det häftigt hur man förenas av ett gemensamt intresse som trädgården oavsett hur man funnit det!
Carren, har du läst Claras trädgård av Clara Block Hanes? Jag tror du kommer att känna igen dig!!
Själv så var jag intresserad av blommor när jag var liten (mest ängsblommor och kattfötter) och sådde krasse och fruktkärnor och annat hemma. Med inspiration av Linnea planterar och Linneas årsbok. Hemma odlade pappa potatis, rovor och morötter och mamma sådde tagetes. När jag blev vuxen flyttade jag från hyrda rum, studentrum, lägenheter utan balkonger och längtan efter en balkong eller odlingsplätt bara ökade. Jag började köpa trädgårdsböcker och gå på plantskolor och fantisera. De sista två somrarna med lägenhet utan balkong var jag helt sjuk av längtan.
I år möter jag våren med en egen trädgård för första gången!
Jag håller med Carren "Trädgården förenar ju allt det, uteliv, pyssel och det estetiska så trädgårdstokeriet är väl på så vis den optimala hobbyn för mig." Precis så är det för mig med!