Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Experimentalfältets sviskon, Erfarenheter?
          Christa
          Inlägg 08-04-2006, 17:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag tycker Exprimentalfältets sviskon verkar väldigt spännande. Finns det någon som har ett sådant och kan berätta lite. Hur fort gav ditt träd frukt? Hur mycket blir det per säsong? Brukar det bli plommon varje säsong? Är det ett friskt och härdigt träd som jag läst att det skall vara?

Det stod någonstans att frukten är annorlunda än vanliga plommon. Jag köpte några blådaggiga plommon på en stormarknad en gång och de var såå goda. Fick för mig att de var någon slags sviskon.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 12-04-2006, 16:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Mina föräldrar har ett Experimentalfältets sviskon. Min far tycker det trädet är svårare att hålla nere med beskärning än de två äldre träd han har, Opal och Victoria. Ändå ska sviskonet vara svagväxande, åtminstone det jag såg på växtmarknaden idag. Kanske är det med plommon som med äpplen, grundstammen bestämmer växtstyrkan? Någon som vet?

Sviskonträdet hade även lite svårt att komma igång, men det kan ju ha berott på mindre bra plantering. Nu växer det i alla fall bra och ger bra skörd, ca 15 år gammalt. Goda plommon, men inte så goda som Reine Claude D'Oullins (som jag köpte ett idag).

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 00:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon