När vi köpte vår gård var den väldigt nergången, framförallt utomhus. Man hade haft djur i trädgården alldeles inpå huset och den en gång så vackra gamla trädgården hade skövlats helt och hållet med röjsåg och med får.
Jag har anlagt gräsmatta framför huset och bakom har jag satt en häck av syrén och schersminer. Bakom huset har jag mina kryddland, på östra gaveln har en liten rosenberså börjat komma upp, på den västra gaveln ligger uppfarten. I övrigt är det tomt!
http://www.odla.nu/album/data/ester/2369_p21603.jpgVisst är det fint, men det inte mysigt. På andra sidan om gräsmattan, bortom vad man ser på bilden, är tomten vildvuxen. Jag hade först stora planer på att anlägga en fruktträdgård där. Nu är jag mer realistisk och tänker hägna in det vildvuxna till en fårhage och kanske låna får om somrarna, ifall dottern skulle uppskatta det.
Jag vill få det hela mer ombonat, mysigt. Fast också lättskött. Jag gillar inte att rensa rabatter! Nu är det bara öppet och omväxlande skött och omväxlande ovårdat. Det känns som om själva trädgården inte har någon gräns, inga väggar. Fast buskar tar ju en hel del solljus.
Ge mig lite idéer om vad ni gjort för att ge er trädgård den där mysigheten. Gärna bilder! Jag vill inte gå ut i min trädgård - jag vill gå IN i den.