Alla "tips-program" på TV är ju - just det - tips - och ibland kan man väl få en och annan idé, men ibland avskräcker de - som programmet om 70-talsträdgården som gjordes om för 28 000:- Att själv få planera, göra inköp, stoppa fingrarna i jorden - det är väl det det går ut på? Visst - jag förstår att man kan behöva hjälp med de tunga grejorna som att lyfta dit stenar och jord, men det skar i hjärtat, när jag såg grävskopan slita upp de gamla växterna! Och se´n höra den utbildade (dyra) trädgårdsarkitekten säga att han hade ett par favoritväxter som han försökte plantera in i nästan varje (!) trädgård han planterade - daggkåpa och myskmadra (som jag kallar ogräs eftresom den sprider sig hej vilt om man inte stoppar ner den i en hink!). Trodde att man ville vara lite unik om man betalar så mycket pengar och inte ha samma växter som alla andra som anlitat samma arkitekt?
Nej, tacka vet jag eget jobb - det ger nog mera tillfredsställelse att se de små plantorna som man med möda och omsorg grävt ner, växa till sig och trivas. Att se trädgården långsamt växa fram, att ständigt få påta med något. Vad gör familjen med den nya trädgården, när allt är klart och grävskopan kört hem? Sitter på terassen och väntar på att alla nya växter ska växa till sig och rullar tummarna under tiden? Sommartorpet - jag måste ständigt påminna mig om att det "bara" är ett sommartorp och där kan man kanske vara lite slarvigare än i villan och villaträdgården. Men att byta jorden - nej, det skulle jag inte göra! Förbättra, fyll på och gräv om.
Ann-Britt
|