|
Eva Swahn
17-07-2003, 13:12
Om du såg "Sommartorpets" senaste program så gjorde Ernst Kirchsteiger en rabatt framför huset - med kvinnliga former. Nåväl, vad man än må tycka om rabattförslaget så var en av de första åtgärderna att "ta bort den gamla jorden för den hade gjort sitt" istället fylldes på med ny jord som var "nästan oanständigt fet" eller hur han nu uttryckte sig. Hm?
Skulle vi gått så tillväga? Byta ut jorden alldeles? Är det inte bättre (och billigare) att bättra på den jord som redan finns? Det måste väl finnas ett mikrobiologiskt liv i den befintliga jorden som man bör ta tillvara? Någon som har synpunkter? Programmet går i repris kl 18.00 idag (om jag läste tablån för rätt dag, det är så varmt att hjärnan går på sparlåga).
Har du möjlighet att se BBC Prime kommer ett trädgårdsprogram kl 19.00.
Home front in the garden Episode 5. The maverick gardening master, Diarmuid Gavin, returns to transform six ordinary gardens into eight extraordinary outdoor spaces. Diarmuid tries to makeover a garden in Eltham, south-east London, that is on such a steep slope it is virtually unusable. (HePoHu) (19948630)
Har inte så stora synpunkter på Sommartorpets program, däremot föregående Gröna rum, dvs det som var förra veckan – med trädgården de gjorde om någonstans i Skåne. Tyvärr var jag ensam i rummet så det är svårt att bevisa men mycket av vad de här experterna gjorde protesterade jag emot men tänkte OK, det kanske blir bra. Och visst det såg bra ut när de gick. Nu gjorde de alltså nästa reportage 3 år senare och jag hade rätt!! Precis det jag hade protesterat mot hade blivit en flopp. Det kändes ungefär som om jag hade sparat de 28.000,- kunderna hade betalat. De stoppar jag i egen ficka och lägger någon/-ra lusentappar på det som är roligt: Växterna. Vad jag menar är att en glad och påläst amatör gör nog ett bättre jobb än proffsen — som ju inte skall leva med det sedan — dock tar det längre tid. Speciellt som vi har tillgång till detta underbara forum och kan rådfråga varandra.
Hannele
17-07-2003, 15:31
De 28.000 kr i GrönaRum var inte helt bortkastade... mycket av grävmaskinarbete, stenar och plattarbete ingick. Det var bara några perenner som hade förvuxit - man får ju ändå göra om sina perennrabatter vart 5:e år ungefär.
Med jorden gör jag lite olika. Det händer, att jag gräver en grop för en växt och fyller på med helt ny jordblanding. Jag slänger dock inget, använder den gamla jorden någon annanstans.
hej,
Tycker oxå det var bortkastade pengar och dessutom var det bara växter för 4000 spänn om jag inte minns fel.
Men vem betalade kalaset? Våra TV-licenspengar??
Men till ursprungsfrågan. Visst hade det varit bättre att jordförbättra o låtit den gamla vara kvar. Men det kanske bara var sand o grus. (Var svårt att se) Sen vetefaan om det var nån vidare kvinnlig form på den rabatten.
Jag känner mig lite skeptisk överhuvudtaget till verksamheterna i Sommartorpet... jag menar typ det tar sisådär 5 minuter att byta panel på hela huset. Ungefär lika lång tid att att lägga helt nytt golv i köket osv. Och aldrig verkar det kosta något heller....
Hannele
18-07-2003, 11:18
Hur roligt är det att titta 15 timmar på hur man byter panel i hela huset...??  Ofta berättar dom, vad materialet har kostat. Dom använder dessutom mycket återvinningsmaterial.
CITAT (Hannele @ 18-07-2003, 12:18) Och hur roligt är det att titta 15 timmar på hur man byter panet huset...?? :( :wacko:  Och ofta berättar dom, vad materialet har kostat. Dom använder dessutom mycket återvinningsmaterial.
hej, Skulle njuta av att sitta i en skön soffa med drinkar inom räckhåll och njuta av att se dig slita med panel i 15 timmar Intressant vore det att få veta vems torpet är och om denne får betala för upprustningen.
Åsså tycker jag inte att de föregår med gott exempel, som när Ernst Kirchsteiger låtsades handknacka/hacka ren en hel, tidigare putsad, tegelvägg; vad jag minns använde han varken skyddsglasögon eller inandningsskydd...
Hannele
18-07-2003, 11:37
CITAT Skulle njuta av att sitta i en skön soffa med drinkar inom räckhåll och njuta av att se dig slita med panel i 15 timmar Värt att vänta på reprisen! Unikt - ingen har sett de rförr...
Angående att anlita proffs för ny trädgård så kan jag bara anse att programmet var en besvikelse. Visst, kostnaden för "underarbetet" jord stenar mm finns ju där. Resultatet tre år senare tilltalade inte alls och tydligen inte heller de berörda. Verkar som om det enda lyckade i hela operationen var den stora stenen.
CITAT (chrdro @ 18-07-2003, 14:04) Angående att anlita proffs för ny trädgård så kan jag bara anse att programmet var en besvikelse. Visst, kostnaden för "underarbetet" jord stenar mm finns ju där. Resultatet tre år senare tilltalade inte alls och tydligen inte heller de berörda. Verkar som om det enda lyckade i hela operationen var den stora stenen. Precis det mente jag. Har gjort en rykande färsk skiss i mitt album. Tror att den är strängt taget lika bra och noggrant gjord som proffsens. Tidsåtgång: ca 3 dagar, med mätningar etc. Nu får jag gräva själv, men jag skulle kunna leja för det. Priset för växterna är 2.400,- (Då är ändå några dyra med ex.vis Buxbom, Järnek och Lagerhägg.) Jorden har jag visserligen själv. Men jag har framför allt kärlektsfullt valt varenda liten planta — rätt eller fel — det är hur jag än vänder på det jag som skall leva med det. Orkar inte räkna ut i huvudet i värmen, men jag landar inte på de summorna.
Hannele
18-07-2003, 13:42
"jag har framför allt kärlektsfullt valt varenda liten planta" Rätt! Viktigt det där, tycker jag.
Jag tycker att det blev en himla fin rabatt faktiskt (sommartorpets). Det var ju faktiskt smart att sätta rabatten en bit från huset, så det tänker jag anamma nästa år... Jag vill nämligen inte ha rabatter mot husväggen pga fukten. Det där med jorden blev jag lite tveksam till, det är klart om jag hade obegränsad tillgång till fin jord hade jag nog också bytt ut allt, eftersom det besparar lite jobb då man slipper "röra om".
Snygg ritning du gjort Ewa L!
kerstin z5-6
19-07-2003, 18:35
Rabatter runt huset är ju meningslösa -då de inte gläder trädgårdsinnehavaren utan bara de som går förbi ..dessutom dålig miljö för växter . Man ska väl kunna titta på sin trädgård även inifrån huset o njuta av den . fast nåt nytt grepp är ju inte det precis Ny jord -var det från påse så innehåller den ju inte något alls.. om inte påsen kostar 70 kr st eller så. gammal jord med kodynga mm blir ju perfekt rabatt jord -
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-07-2003, 19:35) Rabatter runt huset är ju meningslösa -då de inte gläder trädgårdsinnehavaren utan bara de som går förbi ..dessutom dålig miljö för växter . Man ska väl kunna titta på sin trädgård även inifrån huset o njuta av den . Den rabatt jag tittar allra mest på är den intill huset, mellan entrédörren och garaget. Speciellt på våren stannar jag och kollar både morgon och kväll.
Sommar torpet o Äntligen Hemma eller vad det nu heter i TV4 är ju inga seriösa undervisningsprogram, snarare underhållsningsprogram.
I Äntligen hemma så sätter dom kakel i badrummen men hoppar över dom viktiga bitarna som anslutningen till golvbrunnen. Att det blir djupare till eldosorn när man sätter kakel märker dom inte heller, allt e lätt som en plätt. Klinkergolv har dom oxå lagt på ett sätt som är som gjort för att få katastrofala vattenskador. Det är inte så konstigt att försäkringsbolagen pratar om en timell-effekt.
I sommartorpet borrar o hackar o river dom utan tvekan. Hur dom kan göra det? Ja huset har ju inget elsystem och inga vattenledningar som man måste ta hänsyn till.
Tänk om allt var så enkelt som på TV.
Planteringar längs med husväggar är annars en styggelse. För det första så är dom ju under tak, kommer inte alls så mkt regnvatten på dem. För det andra är ju huset konstruerat så att man har en dränerings längs med grunden. Den fyller flera funktioner. Ofta gör man på¨fel sätt o förstör denna funktion.
[QUOTE]Rabatter runt huset är ju meningslösa -då de inte gläder trädgårdsinnehavaren utan bara de som går förbi ..dessutom dålig miljö för växter . Man ska väl kunna titta på sin trädgård även inifrån huset o njuta av den . [QUOTE] Jag vet inte jag, min kommande rabatt kommer inte att synas för förbigående och på sommaren är jag sällan inomhus utan befinner mig faktiskt oftast i trädgården
CITAT (Ralf @ 19-07-2003, 23:10) Planteringar längs med husväggar är annars en styggelse. För det första så är dom ju under tak, kommer inte alls så mkt regnvatten på dem. För det andra är ju huset konstruerat så att man har en dränerings längs med grunden. Den fyller flera funktioner. Ofta gör man på¨fel sätt o förstör denna funktion. Självklart ligger inte rabattjorden ända intill husväggen. Där finns en remsa på 25 cm med kullersten. Plattor eller grus längs väggen är andra vanliga alternativ. Detta avstånd mellan huset och rabatten behövs både för huset och för att underlätta skötseln av rabatten.
Monica M zon 4
20-07-2003, 18:31
Jag har flera rabatter ända in till huset. Tror att det beror lite på hur huset ser ut och hur grunden ser ut ifall det är lämpligt eller ej. Jag har en hög stengrund på ca 1,5 meter på 2 sidor av huset och där stortrivs många växter. Clematis, löjtnantshjärta, iris, liljor, Mose brinnande buske och mycket mer. Och källaren tar ingen skada heller eftersom det är väldränerat. Stenväggarna är väldigt tjocka och lagrar massor av värme åt växterna. Det kan möjligtvis bli lite för torrt i ena landet men trots att jag inte vattnar överlever växterna ändå och är jättefina.
kerstin z5-6
20-07-2003, 20:12
jag har nån rabatt längs huset , från min första trädgårdstid .... torpargrund, väldränerat .... Vill man ha sin där så är det väl helt ok ...men med tiden har jag börjat uppskatta min trädgård året runt ...fröställningarna -frostiga växter bladformer mm Då vill jag kunna se dem inifrån .Egen brunn gör dessutom vattentillgången begränsad och torkan och dräneringsverkan är för hög intill huset -
jag tycker det är trevligt att kunna bjuda på blomsterprakt vid entren även om vi inte kan se det INIFRÅN. däremot så får man ju njuta av det när man väl kommer hem från jobbet etc. /Ullagumman
Järfälla
20-07-2003, 22:51
Tråden tog ny vänding...
Jag tror att "nybörjaren" ofta gör rabatter längs husväggar eller längs med tomtgränsen, för att sedan tänka om. Det blir liksom trevligare trädgårdsmiljö att inte ha allt efter väggarna. Men det har väl ingen på detta forum... Så både och är väl bra??! Både för förbigående och inifrån och utifrån.
Vad jag tänkte på är att inte heller lägga rabatten typ 1-1,5 meter ut från väggen så snömassor och regn dimper ner från takkanten och bryter växter och blöter för mycket.
Vi har nyss byggt ut altanen och fick därför riva bort allt som var planterat sen 70-talet utanför räcket... Och nu har vi valt att INTE sätta nya växter intill altanen utan typ 3-4 meter ut istället (även som insynsskydd). Vilken skillnad, känns öppnare och friare och man kan beskåda sin trädgård som helhet. Dock har vi en stor syren och en idegran kvar i hörnorna som skuggar härligt sådana här dagar!! = viktiga aspekter (som "nybörjaren" inte heller tänker på)
Tycker det blir bra och mysiga trädgårdar där man tänkt rumsligt (även om man inte kan ta alla "rum" på samma gång). Även lättare att få olika lägen för växter. Man kan börja genom att bygga ut rundlar/svängar eller halvmånar från kanterna (från befintliga träd eller rabatter), som sedan utökas allt eftersom.
Det är underbart att alla delar med sig med sina erfarenheter...
Ann-Britt
21-07-2003, 07:08
Alla "tips-program" på TV är ju - just det - tips - och ibland kan man väl få en och annan idé, men ibland avskräcker de - som programmet om 70-talsträdgården som gjordes om för 28 000:- Att själv få planera, göra inköp, stoppa fingrarna i jorden - det är väl det det går ut på? Visst - jag förstår att man kan behöva hjälp med de tunga grejorna som att lyfta dit stenar och jord, men det skar i hjärtat, när jag såg grävskopan slita upp de gamla växterna! Och se´n höra den utbildade (dyra) trädgårdsarkitekten säga att han hade ett par favoritväxter som han försökte plantera in i nästan varje (!) trädgård han planterade - daggkåpa och myskmadra (som jag kallar ogräs eftresom den sprider sig hej vilt om man inte stoppar ner den i en hink!). Trodde att man ville vara lite unik om man betalar så mycket pengar och inte ha samma växter som alla andra som anlitat samma arkitekt?
Nej, tacka vet jag eget jobb - det ger nog mera tillfredsställelse att se de små plantorna som man med möda och omsorg grävt ner, växa till sig och trivas. Att se trädgården långsamt växa fram, att ständigt få påta med något. Vad gör familjen med den nya trädgården, när allt är klart och grävskopan kört hem? Sitter på terassen och väntar på att alla nya växter ska växa till sig och rullar tummarna under tiden? Sommartorpet - jag måste ständigt påminna mig om att det "bara" är ett sommartorp och där kan man kanske vara lite slarvigare än i villan och villaträdgården. Men att byta jorden - nej, det skulle jag inte göra! Förbättra, fyll på och gräv om.
Ann-Britt
CITAT (Virgo @ 18-07-2003, 12:24) Intressant vore det att få veta vems torpet är och om denne får betala för upprustningen. I dagens GP ståd det att läsa om var torpen som renverats under åren finns, dock inte ägarnas namn. Somamrtorpet
De gör en förfrågan till allmänheten om man vill låna ut sitt torp. Torpet måste ligga i närheten av Örebro, eftersom TV-teamet utgår därifrån. Ägaren behöver inte betala något, men observera att de gör inte något helt färdigt heller. Bara det som syns i bild. Det kopplades inte in något vatten till diskbänken t ex.
[QUOTE]Nej, tacka vet jag eget jobb - det ger nog mera tillfredsställelse att se de små plantorna som man med möda och omsorg grävt ner, växa till sig och trivas. Att se trädgården långsamt växa fram, att ständigt få påta med något.
Håller fullständigt med, det är väl ändå det det går ut på tycker man. Fast det är klart om man inte har tid eller lust och det inte sitter fast i pengar så är det väl kanske en bra ide att anlita en arkitekt
Ann-Christine
21-07-2003, 21:17
CITAT (Eva Swahn @ 17-07-2003, 14:12) Skulle vi gått så tillväga? Byta ut jorden alldeles? Är det inte bättre (och billigare) att bättra på den jord som redan finns? Det måste väl finnas ett mikrobiologiskt liv i den befintliga jorden som man bör ta tillvara? Jag håller på att göra en ny perennrabatt och jag bättrar på den jord som finns och det verkar funka bra. Skulle jag behöva köpa ny jord så skulle det inte bli någon ny rabatt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|