Tycker ej ni ska använda gifter i naturen. Tror inte på snack om halveringstid efter 10 dagar osv.
Skulle ni vara mina grannar som höll på med gifter nära mina odlingar så blev jag inte glad...
Varför inte använda spillolja från motoroljebyten istället så slipper ni köpa något bekämpningsmedel... *ironi*
Personligen tycker jag man inte ska skaffa grönområden som man inte kan sköta utan bekämpningsmedel. Möjligen undantag för bönder, men jag handlar helst ekologiskt.
"Av proverna från ytvatten har det återfunnits bekämpningsmedel i 44 %. De vanligaste substanserna var MCPA, bentazon, diklorprop och mekoprop. Totalt har 51 olika substanser hittats vid minst ett tillfälle. Fynden jämfördes med gränsvärden framtagna i Nederländerna och
Norge till skydd för vattenlevande organismer, och för flera av ämnena överskreds dessa gränsvärden varvid risk för skador i den akvatiska miljön föreligger. Flest antal överskridanden
hade MCPA."
Finns att läsa i denna avhandling.
Förekomst av bekämpningsmedel i svenska vattenUrsäkta om jag låter vrång, men vill bara delge mina tankar.