CITAT (Ralf @ 17-04-2006, 18:41)
Och trots att bensinskatten är så hög så betalar den ej samhällets kostnader för bilismen!
Skatten borde höjas så att kostnadstäckning uppnås!
Precis. Tung trafik är underbeskattad, grovt, i hela riket, biltrafiken är underbeskattad i städerna. Möjligen är landsbygden dock en smula överbeskattad vad gäller lätta personbilar. Flyg, speciellt internationellt men även inrikes, är enormt underbeskattat.
Fast jag tycker inte att man kan ha millimeterrättvisa inom ett land, förutsättningarna är ju olika på olika håll. Dessutom är det väl olagligt enligt EU att ha olika skattesatser i olika delar av riket.
Frågan är vad målet med bilskatter och bensinskatter är. Enbart bekosta vägar? Knappast. Precis som med fastighetsskatten är det en skatt som går in i statskassan och betalar sjukvård, skola, och ja, vägar. Samtidigt som det fungerar som ett marknadsekonomiskt styrmedel.
Motormän och Bilfrontare etc vill gärna att skatterna ska "öronmärkas" till att bygga fler vägar och större parkeringsplatser, men ska den typen av beskattning införas så måste skatterna höjas. Speciellt för tung trafik som massakrerar vägarna.
Eftersom jag har vissa socialistiska tendenser vill jag inte ha full marknadsanpassning av priser på biltrafik och flyg, eftersom "vanligt folk" då inte skulle ha råd med privata resor ens i närheten av idag. Däremot vill jag se en styrning av bränslet och nybilsinköpen, eftersom det är där man enklast kan nå stora miljövinster.
Den som vill gräva ner sig djupare i ekonomi och annat tråkigt kan kolla på
http://www.sika-institute.se/databas/data/...a/pm_2006_1.pdf(SIKA PM 2006:1 Trafikens externa effekter 2005)
Dock, när allt ovan är sagt, jag förstår att fattiga personer som kör gamla bilar (=som jag) ser bensinpriset som en stor, kanske den största, kostnaden för transporter. För folk med nyare bilar är ju bensinpriset bara en mindre del av alla kostnader. (värdeminskning, försäkringar, obligatoriska kontroller osv)