Ja, dagens skogsbruk är tyvärr väldigt förstörande, åtminstone med mina mänskliga ögon sett. Å ena sidan är det ju bra att de ska ta hänsyn till nyckelbiotoper etc. Lämna gamla träd, inte frakta bort alla ris etc (eftersom det ska förmultna) osv. Å andra sidan ser det ju helt förjävligt ut där maskinerna dragit fram. Stooora hjulspår, småträd och kvistar som ligger som plockepinn överallt så det är omöjligt att gå i skogen på ett decennium, minst.
Skogsbruket förr (och nu menar jag innan kalhyggenas och de stora skogsmaskinernas tid) verkar ha varit mycket mer skonsamt. Man tog ut ur skogen pö om pö, barnen hjälpte till att samla in ris och småved, som blev antingen stickor att tända brasan med, eller till påskfyr/valborgseld. Kossor och andra djur kunde gå i skogen och beta.
Idag verkar det vara rena vilda västern i skogarna. Kör en unge med moped i skogen, då blir det ett jävla liv, men kommer skogsmaskinerna och kör så rötterna spricker på närbelägna träd, då är det applåder som gäller.
Kan för ordningens skull tillägga att jag tycker om skogsbruk, och menar att det är en näring Sverige ska utveckla. Men då ska det helst ske dels i mindre skala, och dels krävs uppenbart hårdare regleringar. Hur man ska genomföra detta har jag tyvärr ingen aning om, men jag tycker det är ok att få ha en vision, peka ut en riktning, utan att i detalj känna vägen dit. Åtminstone som grundlag för en diskussion.
--------------------
zon2.5
|