Jag håller med tidigare "talare" att man ska "bo in sig" lite innan man börjar med stora förändringar. T.ex. är det bäst att anlägga gångar med plattor där man går, och inte där de ser fina ut, speciellt om man har barn - de struntar oftast i gångarna om gångarna är på fel ställe. Samma tankar gäller större växter och rabatter. Om du vill ta bort buskar är det t.ex. smart att välja sådana som står i vägen när man ska klippa gräset, eller som står precis där man skulle vilja ha gången.
Låt barnen vara med och bestämma vilka buskar som ska tas bort eller flyttas på. De kanske har en helt annan syn på det hela än du tror.
Och känn efter hur mycket jobb det egentligen är. Om du inte har bott i trädgården ett helt år vet du ännu inte vilka moment som är mest arbetskrävande. Att gödsla en rhododendron en gång om året är t.ex. inte alls lika jobbigt som att klippa gräs två gånger i veckan.
Jag har själv precis bott ett år i villa, och jag är glad att vi inte började röja runt för mycket förra året. Nu har jag mycket bättre koll på vad jag vill göra med trädgården. Vi har lite omvänt problem mot er - vi har en gräsmatta som är tillräckligt stor för att spela kubb på

Det tar en halv dag att klippa allt gräset, och vi har hittills inte spelat kubb en enda gång. Gräsmattan är till mycket mer jobb än nöje, så nu ska jag anlägga fler rabatter och annat som inte behöver klippas regelbundet. Ogräsrensning har varit mycket lättare än gräsklippning.