|
visbylinda
18-04-2006, 18:27
Hej Vill börja med att säga att jag är total nybörjare på trädgårdsarbete.
I september köpte vi villa och till den hör en fantastisk trädgård med massor av blommor. De som bodde här tidigare (pensionärspar) hade gott om tid att pula i trädgården men själv är vi småbarnsföräldrar med begränsad tid. Det finns massor som jag skulle vilja ändra på eftersom trädgården bara är vacker, inte praktisk. Svårt för barnen att spela fotboll när det står pioner och buskar med prydnadsgräs mitt på gräsmattan. Det finns även en rhodondendron som kräver specialgödning för att överleva i gotlands kalkrika jord. Sedan måste jag erkänna att jag inte heller är så förtjust i de blommor som valts. Det känns lite "gammalt" med lagerhägg, spirea, höstaster och en massa enar. Stenläggningen är kvadratiska cementplattor med små stenar i och rabatterna är långa och raka. Allt känns väldigt strikt och symmetriskt och jag skulle vilja "mjuka upp" en hel del. Samtidigt är det första våren i trädgården och jag antar att det tar ett tag att "känna in sig". Frågan är vad jag ska börja med? Jag inser ju att allt inte går att göra på en gång. Och NÄR är det lämpligast att göra förändringarna?
Det jag främst vill göra är: 1) Ta bort en hel del buskar som står mitt i ingenting. 2) Mjuka upp genom att inte ha spikraka gångar gjorda av helt fyrkantiga cementplattor. Om möjligt även mjuka upp rabatterna som känns så väldigt 60-talstypiska. 3) Trädgården har i dag ALLA sorters färger, till synes utan eftertanke. Orange, cerise, gult, lila varvas friskt. Jag skulle vilja ha en mer enhetlig färgskala (vita, blå och ev lila färger mot husets gula tegel)
Jag ser stor potential i trädgården och är självklart tacksam över allt arbete som lagts ner i den genom åren men skulle nu vilja göra om den så att den passar en småbarnsfamilj mer (bort med tistlar, giftiga växter, en del taggiga enar till förmån för stora ytor gräsmatta)
Mycket tacksam för förslag på var jag ska börja och när?
Kanske finns fler här i samma situation?
vill bara säga att jag tycker deninitivt att du ska behålla rhododendronbusken! Den kan bli enorm med åren och ge många vackra blommor samtidigt som den ger karaktär åt trädgården. Flytta den gärna eller plantera om, jag skulle då planterat om den i en grop gjord av torvblock så har den iaf en "kruka" av sur jord, så behöver du inte se till den lika mycket. Dessutom är jag säker på att den nog inte behöver så mycket gödsel som du tror, vi gödslar sällan vår. Flytta de plantor du inte tycker passar just på stället. När är en bra fråga, det beror mycket på vilken växt det är, har hört att pioner ska vara lite kinkiga. Ang. rabatterna kna man helt eneklt utvidga dem och göra linjerna mer böljande genom att inte anlägga den nya formen med linjan utan en orm;) För mig låter det som om du skulle kunna behölla mycket, men däremot möblera om en del.
kerstin z5-6
18-04-2006, 18:43
Visst kan du sätta din egen prägel på trädgården , men -ta det mycket försiktigt med buskar och träd .. Barn använder sig i stort sett aldrig av gräsmattor som fotbollsplaner .. Alla perenner är tåliga saker som tål att flyttas-de kan se knasiga ut i fel" färgkombination , men bli otroligt vackra om de planteras rätt Mjuka upp raka gångar /perennrabatter skulle jag starta med -och sen avvakta och känna efter ...  Huvudsaken du gör trädgården till din "
netaave
18-04-2006, 19:40
Gör ingenting första våren/sommaren! Dokumentera det du anser att du måste göra men tänk dig för 10 ggr. Jag resonerade precis som du när vi flyttade hit och vet hur lätt man förhastar sig. Barn växer också men mycket fortare än plantan/busken du ångrade du tog bort. Fotboll tycker jag överhuvudtaget inte hör hemma i en trädgård.
visbylinda
18-04-2006, 21:00
Uppskattar verkligen era svar! CAREX: Rhododendronbusken ska definitivt få stanna kvar. Den är fantastisk vacker när den blommar. Jag menade bara att många växter på gården kräver mer tid än vad vi egentligen är villiga att ge så vi måste se över vad vi kan och vill göra oss av med. Det finns t.ex 6 klematisar (3 olika sorter), 6 klängrosor och 10 rabattrosor som kommer att behöva en del kärlek. Ska dock ta det lugnt eftersom jag inser att första gången man gör nåt tar det tid men när man väl hajat galoppen så går det snabbare nästa gång. KERSTIN z5-6: Du har rätt! Ska lägga fokus på att möblera om istället för att göra mig av med växterna. Är dock lite svårt eftersom trädgården har växter nästan överallt och det ser väldigt plåttrigt ut med alla olika höjder och färger. Det är som små plättar överallt, känns väldigt oigenomtänkt eftersom det knappt finns några öppna platser för solstolar, kubbspel och lek. NETAAVE: Kul med någon som varit i samma sits! Du anser att jag bör ta det lugnt första våren och sommaren och jag inser nog det innerst inne. Fast kliar i fingrarna gör det! Skulle tro att det inte blir tid till allt jag vill så jag får försöka prioritera i rätt ordning. Allt behöver ju inte göras första sommaren. Angående fotboll i trädgården: Ena dottern är 3 år och den andra 9 mån så det handlar inte om att spela fotboll utan snarare försöka träffa bollen. Det behövs dock tomma ytor för spring och lek. Jag vill att man ska kunna leva i vår trädgård, den ska inte bara vara dekoration. Sedan vill jag ju gärna att det åtminstone ska finnas plats för en solstol på gräsmattan utan att man ska behöva trängas bland enar och tistlar Någon som känner till nån webbsida med bilder på fina stenläggningar som inte ser så stela ut?
netaave
18-04-2006, 21:20
Min erfarenhet av barnlek i trädgården är att det ändå blir mindre än man tror när dom är små, dom cyklar, springer, är med kompisar, men inte så ofta i trädgården även om vi mammor vill att dom ska hållas där, tyvärr drar kompisarna mer än mamma redan från 4-5 årsåldern.
Solstol - absolut! Vi har gjort 5 andningshål med varierande standard och antal sittplatser, två med enkla träsoffor, av dom finns det morgonsolhörna, kvällssolplats, soligt, skuggigt och lukt- och njutplats.
Vi hade också lekstuga, gunga och sandlådan tillsammans för att "förstöra" så lite yta som möjligt. Gröna ytor javisst, en större och en lite mindre vid torkvindan. Där lekstugan stog har vi en enkel trädgårdsbod idag, vid sandlådeplatsen gjorde vi en damm. Gungan är kvar vi har ju barnbarn nu. Vår äldsta är 31 och yngsta 13 så vi har god spridning.
Jag tog bort bambu och massor av vackra rosbuskar när vi flyttade hit och rosorna har jag ångrat djupt att jag tog bort. Likaså en massa perenner och buskar. Försöker nu återskapa en del men det tar sån tid och allt går inte att hitta.
Hejsan och grattis till hus och trädgård! Vi skaffade också hus i höstas och det är så spännande att se vad som kommer upp! Jag känner igen det där med att man vill ändra om och göra det till sitt eget.
Ett tips är att fundera ut en plan hur ni skulle vilja att trädgården skulle kunna se ut på sikt och sen gör bara lite i taget. Och försök använda så mycket det går som redan finns. Men det låter som att det är många växter du skulle vilja rensa ut. Kolla upp om det inte är någon plantbytardag i närheten. Det vore ju för sorgligt om du kastade växterna på komposten!
Lycka till!
Det är sällan barnen som vill ha stora ytor att leka på: Det är föräldrarna som TROR det. Barn gillar oftast små rum att krypa in i.
Bra att tänka på innan du river upp hela härligheten för en tråkig gräsmatta kanske?
Annars är mitt generella tips (som går lite VÄL långt i mitt eget fall): Bo in er ordentligt innan ni gör drastiska förändringar! Man ändrar gärna inställning när det gått en tid.
ingrid fuxwall
19-04-2006, 06:51
Kanske en väldigt dum tanke men om du inte är så förstjust i växtöarna så gör det ju heller inget om barnen springer på dem - tänker jag fel?
För små barn kan uppskatta blommor att gömma sig bakom och att bygga små hus bakom.
Men som sagt det var bara min spontana tanke och eftersom ingen av oss sett din trädgård är det lite svårt att komma med råd.
Lycka till och njut
ingrid
Inga från Närke
19-04-2006, 08:35
Grattis till hus och uppväxt trädgård. Skriver som de andra ha inte för bråttom utan bo in dig en vår,sommar o höst innan då gör för stora ingrepp. De perenner du vill flytta kan du ju eventuellt göra en liten rabatt i ett hörn och sätta ner dem där tillfälligt och sedan flytta dem nästa år till rätt plats. Stenläggning finns mycket om, sök på nätet skriv stenläggning t.ex. så får du upp många förslag och tips. Kolla även här på Odla i albumen, där har en del gjort fina gångar m.m. men eftersom du har så små barn är det väl inte så lämpligt med för mycket av den varan heller, gräset är bättre att ramla på. Lycka till med trädgården. PS! Vilken fin hemsida och bilder du har.DS
Madeleine1
19-04-2006, 09:26
Grattis till hus och trädgård! Vilken fin hemsida du har förresten! Det är ju lite olika det där med hur stor glädje/nytta man själv och barnen har av gräsmattan. För vår del har stora gräsytor varit ovärderliga och gett plats för mycket lek, fotboll, skidåkning  , sandlåda och gungställing, så jag förstår om du vill komma åt ytorna. Jag tycker att det låter som en jättebra början med de tre stegen du skissade på i ditt inlägg. Sen kan du ju vänta ett år, så du får leva igenom alla årstiderna. Det kan vara bra att bo in sig lite innan man göra några stora förändringar. En buske som känns helt fel på vårkanten kanske känns som ett perfekt insyns- och läskydd på hösten. Och precis som Inga från Närke tänkte jag tipsa om att hitta ett tillfälligt ställe för det du gräver upp (kanske inte funkar för stora buskar förstås, men perenner). Jag brukar använda en del av trädgårdslandet för växter jag inte vet var jag vill ha och låta dem komma ut igen när jag bestämt mig. Lycka till med pulandet!
fruberglund
19-04-2006, 09:43
Välkommen hit! Måste också berömma din hemsida, väldigt fina bilder. Håller i övrigt med de andra, ha inte för bråttom. Vi köpte hus 2002 och jag har tagit ner/bort en hel del. Ångrar i och för sig bara 1 sak (och bara lite) av det jag gjort men det är lätt att förhasta sig. Man vill ju så mycket och så fort
lyckero
19-04-2006, 09:46
Vi hade lite av samma problem med plottrigheten när vi flyttade in i vårt hus. Men jag håller med tidigare talare att du ska fundera många gånger innan du flyttar uppväxta träd. Klätterträd är väldigt populärt här hemma. Och på vintern får växthuset vara lekstuga - ska se om jag kan förhandla tillbaka det till växterna snart! Det jag skulle kolla först är växter med giftiga bär - det brukar vara de som är mest begärliga för småbarn. Rhododendron är visserligen också giftig, men jag har aldrig haft några barn som tuggat på de hårda bladen. Små mysiga gångar och häckar att leka bland är också jättekul för småbarn. Låt den stora få ett eget land med bärbuskar och smultron så ska du se att det uppskattas. Vi fick bära bort barnen från vinbärsbuskarna, där de satt nästan hela tiden och åt, så att de inte skulle få ont i magen. Och enbuskar tycker jag jättemycket om. De är ju inte farliga - barnen lär sig snart att de sticks och undviker dem därefter. Men bo in dig ordentligt innan större ingrepp är mitt råd. Lyckero
Jag håller med tidigare "talare" att man ska "bo in sig" lite innan man börjar med stora förändringar. T.ex. är det bäst att anlägga gångar med plattor där man går, och inte där de ser fina ut, speciellt om man har barn - de struntar oftast i gångarna om gångarna är på fel ställe. Samma tankar gäller större växter och rabatter. Om du vill ta bort buskar är det t.ex. smart att välja sådana som står i vägen när man ska klippa gräset, eller som står precis där man skulle vilja ha gången. Låt barnen vara med och bestämma vilka buskar som ska tas bort eller flyttas på. De kanske har en helt annan syn på det hela än du tror. Och känn efter hur mycket jobb det egentligen är. Om du inte har bott i trädgården ett helt år vet du ännu inte vilka moment som är mest arbetskrävande. Att gödsla en rhododendron en gång om året är t.ex. inte alls lika jobbigt som att klippa gräs två gånger i veckan. Jag har själv precis bott ett år i villa, och jag är glad att vi inte började röja runt för mycket förra året. Nu har jag mycket bättre koll på vad jag vill göra med trädgården. Vi har lite omvänt problem mot er - vi har en gräsmatta som är tillräckligt stor för att spela kubb på  Det tar en halv dag att klippa allt gräset, och vi har hittills inte spelat kubb en enda gång. Gräsmattan är till mycket mer jobb än nöje, så nu ska jag anlägga fler rabatter och annat som inte behöver klippas regelbundet. Ogräsrensning har varit mycket lättare än gräsklippning.
Råd nr 1: STOPP! Jag förstår mycket väl hur du känner dig. Jag har bara bott i vårt hus 2 växtsäsonger ännu och kände omedelbart att jag ville göra trädgården till "vår" genom att ändra om. Nu har vi flera små barn så tiden till stora projekt ville inte infinna sig den där första våren. Som tur är! För jag upptäckte att vissa saker som jag tyckte var knepiga nog hade planerats in i minsta detalj av förra ägaren! Det stod tex äppelträd mitt i "fotbollsplanen". Helt omotiverat placerade tyckte jag... tills det blev sommar och vi slog upp fikabordet under två andra äppelträd och upptäckte att de där omotiverat placerade träden tvärtom var extremt finurligt planterade så att de skymde insynen från cykelvägen men sparade solen där vi satt! Jag skulle tycka att du ska vänta med större ingrepp i trädgårdens struktur av träd och buskar tills ni bott där åtmisntone en hel säsong. Det är först genom att använda trädgården under vår, sommar och höst som ni vet på riktigt hur ni kommer att använda den och vilka buskar som verkligen är felplacerade. En buske som känns fel idag kanske är bästa stället för att få lä och litet blek höstsol till sista utefikan. Så vänta med att gräva upp och såga ner, även om du vill prägla trädgården med er smak. Man kan ju alltid gräva ner nya saker, det är nästan ännu roligare
kerstin z5-6
19-04-2006, 12:45
Jag tycker inte heller att du behöver oroa dig för rabattrosor clematis osv , rabattrosorna klipper du ner i vår när björken bladar ut till ett par dm höjd .. clematis och andra perenner vill ha näring går fint med blåkorn , men inget dör av att inte klippas i år .. lär känna din trädgård -se växterna , njut och planera om dem -sen vet du exakt vad du vill flytta o hur nästa säsong eller kanske redan i höst Gör en rabatt tilll din redan i sommar -Plantera något nytt som du vill ha -en ros kanske  Lycka till K ps finns massor av inspiration i alla fina album här på odla
Susanne i Linköping
19-04-2006, 13:45
Förgiftningar p g a giftiga växter är sällsynta. Däremot är det vanligt att barn får i sig tändvätska. Spar de giftiga växterna och släng ut grillen! (Eller tänd på annat sätt.)
Om jag försöker se det ur barnens synvinkel:
I min barndom besökte vi flera släktingar som nästan alla hade trädgård, vi hade även villaträdgård och sommarställe själva. Bästa stället var "landet", stor naturtomt med berg att klättra i och stora och små flyttblock att leka på och vid, och två gungor i olika storlekar upphängda i träden (gungställning är mesigt). Näst bästa stället var farmor och farfars sommarställe, delvis naturtomt, gunga mellan två av träden och pilkastningstavla.
Stor gräsmatta minns jag inte att jag tyckte var särskilt kul någonstans. En halvmurken brädhög var mycket mer spännande! Nivåskillnader i marken var också bra, om än bara ett par decimeter (att gömma sig bakom t ex, eller göra gungandet mer spännande).
Egna villaträdgården var platt och tråkig. Stor gräsmatta och mycket insyn, jag längtade alltid efter en stor, tät häck.
Hej,
Jag är i en liknande situation som du, en ny (fast gammal) trädgård och ont om tid p g a småbarn (och i mitt fall också husrenovering). Men det är inte min första egna trädgård, utan den andra.
Jag instämmer förstås i de andras råd, vänta och se, och behöver inte upprepa argumenten. Jag vill bara tillägga att det är lätt att dra på sig förutfattade meningar om växter. När jag flyttade in i första trädgården hade jag t ex starka aversioner mot bl a ölandstok, vresrosor, berberis och allt vad spireor heter - en "tråkstämpel" som satt i från min uppväxt på sjuttiotalet. Men erfarenheten har lärt mig att om man bara ger sig tid att se det, så kan även växter som man trodde att man ogillade visa sig försvara sin plats - för att: * Man kan se nya kvaliteter även hos "tråkiga" växter när man kommer dem in på livet. * Man upplever dem som "gamla" och tråkiga för att de har varit populära och det fanns oftast en anledning till populariteten. * Och förresten finns det inga tråkiga växter, bara tråkiga trädgårdar. Eller snarare olämpliga växtplatser, olyckliga kombinationer, för stram struktur, för litet struktur o s v...men en växt som trivs, och som fyller en funktion eller kontrasterar eller harmonierar fint med vad som finns omkring, den är vacker vad det än är för sort.
Jag tänker på detta när jag läser vad du skriver om lagerhägg, spirea, höstaster och enar. Ge dem tid också, är mitt råd. Uppväxta växter är guld värda, det finns inga genvägar till att få dem. Överväg möjligheten att jobba med dem i stället för emot dem - fundera på hur de skulle kunna göras till delar av en ny och bättre struktur, eller om de kunde matchas fram bättre med nya grannar, eller om de skulle kunna göra tjänst som bakgrund och/eller kontrast till något annat som du tycker är roligare.
Sedan tvivlar jag i o f s inte på att du till sist kommer fram till att en del av dem ska bort i alla fall. Och jag sympatiserar helt med dina åsikter om t ex sjöstensplattor, alltför raka linjer, lösbuskar strödda i gräsmattan (fy för gräsklipparslalom!) och färgskalor - vårt förra hus var gult och det funkade inte alls med gula och orange blommor i närheten av det. De fick hålla sig längre bort på tomten. Men som sagt, ta det...ja du vet.
Själv ändrar jag inte på någonting just nu utan gör bara sånt "underhåll" som jag ser måste göras - gallra våra härligt stora och gamla men ack så risiga syrener, t ex.
Min erfarenhet av villaträdgårdar som vuxit igen är att det inte alls blir bättre bara för att man väntar. Möjligen så vänjer man sig. Däremot kan man få se vad som finns där. Men om man inte vill ha en lummig trädgårs så skall man inte ha en lummig tät trädgård.
Prata med grannar och försök ta reada på vad som växer var.
Röj några ytor redan i år till sitt och lekplatser, placera en stor sandlåda, lekstuga gungor och klätterställning. Är det några saker som är förstora för trädgården-ta bort dom. Du och din familj skall ju leva där, inte konservera andras drömmar ellelr trädgårdsideal.
Skissa på hur du vill ha resten i höst. Involvera barnen när du flyttar runt plantor- de gillar det:)
Rosor och klematis tar mindre jobb än men kan tro så oroa dig inte för dem. Jag har två småbarn-3 och 4,5 och det fungerar fint med sisådär 56 rosbuskar. Du kan räkna med nån timmas klippande bara- och en skopa kogödsel på våren. Stor rhododendron är fint, behåll den.
Min trädgård på 700kvm var planterad på slutet 60- och början av 70-talet. Jag ångrar att jag väntade ett år eller så med att fälla de 14 träden, beskära 4 stora rhododendron, ta ned några jättebuskar osv... och växtöar, vilket aber- flytta sakerna till en tillfällig rabatt om du undrar vad som finns där.
CITAT (MB1965 @ 19-04-2006, 15:33) Men om man inte vill ha en lummig trädgård så skall man inte ha en lummig tät trädgård. Nej, men såvida man inte tänkt kalhugga alltihop så kan det ju åtminstone vara värt att lugna sig såpass att man hinner se vad som är värt att ha kvar och inte... Men mer än en växtsäsong skulle inte jag ha ro att vänta heller. Och om man ser att något behöver beskäras/gallras är det ju heller inget att vänta med. Bara det inte blir som en i vårt grannskap, som tydligen tyckte att tomten var för igenvuxen när han köpte den...han beskär allt med häcksax, flera gånger om året, gammalt som ungt, äpple, päron, körsbär och syren. För han vill inte att de ska stjäla för mycket ljus. Och då kunde man ju tycka att det vore bättre att han tog bort några av dem och skötte resten på riktigt sätt i stället för med regelbunden skövling...
Nä inte behövs det fler vaktmästarklippningar med allt i samma häcksaxhöjd:)
visbylinda
20-04-2006, 22:40
Tusen tack för alla bra svar! Vilket fantastiskt forum det här är, som att få allt serverat på guldfat! Hag har fått mycket att tänka på och har omvärderat en hel del.
Jag har tankat upp två bilder i mitt album (framsidan på trädgården) och kommer att ladda upp fler bilder så snart jag minskat ner dom till tillåten filstorlek. Baksidan av tomten är lummig och fin, dock tycker jag att det är lite väl mycket buskar och blommor mitt i gräsmattan.
Förslag på hur man kan göra framsidan mindre strikt tas tacksamt emot!
Allt gott och tack än en gång!
netaave
20-04-2006, 22:50
CITAT (visbylinda @ 20-04-2006, 22:40) Tusen tack för alla bra svar! Vilket fantastiskt forum det här är, som att få allt serverat på guldfat! Hag har fått mycket att tänka på och har omvärderat en hel del.
Jag har tankat upp två bilder i mitt album (framsidan på trädgården) och kommer att ladda upp fler bilder så snart jag minskat ner dom till tillåten filstorlek. Baksidan av tomten är lummig och fin, dock tycker jag att det är lite väl mycket buskar och blommor mitt i gräsmattan.
Förslag på hur man kan göra framsidan mindre strikt tas tacksamt emot!
Allt gott och tack än en gång! Hittar inget album!
Hej och välkommen hit Linda! Jag anser — precis som majoriteten — att du skall vänta minst ett år. Du kan göra de stora förändringarna på papper under nästa vinter. Var i liknande sits för 6 år sedan och var alldeles för snabb att ta bort ett risigt päronträd. Efteråt kom jag på vilken fantastisk "spaljé" det hade blivit till ex.vis klätterros och klematis! Det gick ju inte att se ditt album, men om du vill mjuka upp de stela rabatterna; lite låga, böljande växter i framkanten som växer över stenarna. Ex.vis Biokovonäva, (eller andra nävor), Penningblad, Murgröna... Listan kan göras mycket lång.
visbylinda
21-04-2006, 08:43
Nu ska albumet fungera. Bilderna är tagna på besök i trädgården, alltså innan vi flyttade in. Tyvärr fokuserade jag då fotandet på enskilda växter så det finns ingen översiktsbild av tomten.
Jag tycker att trädgården har fantastiskt fina växter men den känns i nuläget lite plåttrig och opraktisk. De strikta rabatterna och stengångarna är väl det som stör mig mest.
Jag kommer att ta det lugnt med bortplockandet av buskar men en och annan vildvuxen spirea måste bort så att man faktiskt kan ta sig in på tomten utan att använda svärd. Sen plockar jag nog bort alla pluttar med konstgräs som står placerade lite var stans på den lilla gräsmatta vi har. Tomten är 670 kvadrat men huset och altanen tar en stor del av den ytan. Det handlar alltså om en ganska liten tomt där 2 vuxna och 2 barn med ett ganska aktiv liv ska kunna röra sig.
Tar tacksamt emot tips!
Jag förstår vad du menar med strikta rabatter, de skulle jag nog också vilja göra något åt. Skarpa utstickande hörn är inte alls trevliga (enligt min mening), även om de passar till husets och trädgårdens nuvarande stil. Däremot är rabattkanter en välsignelse, så om du tar bort de nuvarande kanterna och rundar av rabatten ska du investera i nya rabattkanter som kan följa rundningen. Rabattkanterna hjälper dig att hålla ordning på vad som är gräsmatta och vad som är rabatt och gör det lättare att trimma gräset närmast rabatten där gräsklipparen inte kommer åt. Jag tycker att det verkar vara väldigt vackra växter i "öarna" som du tycker är opraktiska. Speciellt alliumen och pionen  Du kan försöka flytta ihop dem i en stor rabatt i stället för att ha dem utspridda här och var, men släng i alla fall inte bort dem helt! Du kommer att sakna blomfägringen om du gör det! Påskliljorna kan du också flytta på om du inte vill ha dem mitt i gräsmattan, men jag tycker inte att du ska slänga dem heller. Det är inte så mycket annat som blommar samtidigt. Pluttar med prydnadsgräs skulle jag nog också avskaffa utan att få dåligt samvete. Ett alternativ är att flytta dem till samma rabatt som de andra växterna, om du bestämmer dig för att flytta ihop dem till en stor rabatt. Prydnadsgräs ger ofta en trevlig kontrast mot blommor i en rabatt, både med sin avvikande färg och sin annorlunda form. Buskar som blivit alldeles för stora och är i vägen för gångar och grindar kan du beskära utan problem, så länge du beskär på ett sätt som är rätt för just den arten. Men ta inte bort dem helt innan du är bergsäker på att du inte vill ha dem.
Du vet ju vad som finns i rabatterna så du behöver inte vänta för att se vad som finns där! Min tomt är på 689kvm i stan så jag vet precis hur det är med den storleken. Några förslag du kan fundera på: *luftat upp framsidan och gjort en liten plattsatt uteplats 2,4*2,4m med syren eller rosor som avgränsing i ett eller två håll, satt perenner intill tex pionen, narcisserna och alliumen. Använd plattorna från gångarna till detta- vänd dom upp och ned så får du fina betongplattor  *tagit bort de överstora pelarliknande växtrna vid entrén - inga stora växter intill huset- blir fuktigt då. *flyttat ihop växterna i "öarna" till planteringar på baksidan. *Beskurit paradisbusken ganska hårt så den blir i rätt format för tomten. *Funderat på att flytta spirea till framsidan som en häck vid staketet eller skurit ned dom helt efter blomningen, ev tagit bort ett par. *Gungställning/klätterställning åt norr eller nordost om den får plats. *Låta rabatterna vid huset vara så länge, det finns nog att göra ändå:) Lycka till
netaave
21-04-2006, 09:57
Paradisbusken, pionerna och rodedenron är ju helt underbara! *avundsjuk* Vi hade en gång ett hus på Allégatan i Visby, minns hur växter och framförallt vindruvor frodades där. *ännu mera avundsjuk* nu på klimatet.
kerstin z5-6
21-04-2006, 10:40
Bild ett huset : Vilket vackert tegel -! är det där du har clematis -åhh så snyggt i så fall Bild 2 rak rabatt -jag skulle -Flytta ut rabatten från huset -lägga grus närmast väggen och utöka rabatten mot gången , så gräsmattesnutten försvinner .. Hur ser det ut på andra sidan , kan gången läggar i kurvigare form ? Överhuvudtaget ser rabatterna lite" smala ut" Öarna : Förbind rubbet på bild till en stor rabatt -, mycket eget nytt får plats och det blir mer lättskött, flytta alliumen ur sin ö -när de blommat i vår och du ser var de är Spara all kantsten , men lägg om den i de mer kurviga former du önskar  Så skulle jag gjort ps två tuijapelare vid ingången för ljusslingor på vintern kan vara guld ..
Susanne i Linköping
21-04-2006, 13:28
Tänk på att om du flyttar pionen kan det ta flera år innan den blommar lika fint igen.
kul att vi har så olika idéer.
Nu har jag också kollat in bilderna...
Det ser inte så igenväxt ut som jag hade föreställt mig - men bilder gör ju inte alltid verkligheten rättvisa och så ser det kanske mindre ut än det är för att det är avlövat.
Hur som helst förstår jag att du vill ta bort eller minska på alla lösa duttar ute i gräsmattan. Samtidigt har du en del fina grejor där, råddisen och pionen t ex. I ditt ställe tror jag att jag skulle ha tagit bort en del "öar" och försökt bygga ihop de jag sparade till större enheter så det blir litet struktur på det hela.
Var det kan tänkas passa med uteplatser, lek etc. ser du nog mycket bättre på plats än jag kan göra på bilderna så det ska jag inte ens försöka gissa. Men min instinktiva, allmänna känsla om den här trädgården är att jag skulle vilja ha litet större variation mellan olika delar av trädgården men mera sammanhållenhet inom respektive del, om du förstår vad jag menar.
Kerstins tanke om att flytta ut rabatterna från husväggen och samtidigt bredda dem håller jag med om. Det enda jag undrar om det - eftersom huset väl är en fyrtio-femtio år och rabatten runt ser rätt gammal ut också - är ifall det har omdränerats någon gång eller om det kan vara dags snart? För i det senare fallet är det inte värt att göra så mycket i närheten av huset innan...
visbylinda
21-04-2006, 15:55
Vad härligt med ert engagemang och alla era fina idéer!
Huset dränerades för 6 år sedan men de gamla ägarna trivdes väl antagligen med sina cementplattor runt rabatterna så de återanvände de igen...
Jag gillar era idéer om att flytta alla "pluttar" till en större rabatt istället för att ha dom utspridda líte varstans.
En annan fråga: En bit i från vårt område finns en slänt som är proppfull med vackra små blåa blommor med sex kronblad. Det är säkert hundratals av dessa otroligt vackra blommor. Kan det vara Skilla? Skulle det vara helt knäppt att plantera in ett gäng såna på framsidan av tomten? Har ju tänkt lägga oregelbundna stenar på höger sida om huset (se bild 1 i albumet). Ta bort lagerhäggen runt trappan samt rabatten närmast huset (på samma sida) och i stort sett täcka hela den lilla plätten med stenplattor. Bollar med idén om att låta Skilla växa på sidan av stenläggningen som en mjuk avslutning på stenpartiet. Eller riskerar jag att blommorna sprider sig precis överallt? Alternativ välja nån snabbväxande marktäckande växt närmast stenarna och sätta nån högre växt närmast huskroppen och trappan. Eller bör man passa sig för växter med stora rotsystem så nära huset? Min tanke är att ta i tu med högra sidan (på fotot sett) redan i höst och sedan fortsätta med vänstra sidan året efter. Att låta stenläggningen (på höger sida) avslutas i en gång som leder runt till baksidan (vänster sida). Det finns en gång redan i dag men den är i fyrkantiga cementpalttor och löper diagonalt in mot baksidan. Diagonalen skär liksom sönder hela vyn. Skulle vilja göra en mjukt rundat stig/gång av oregelbundna stenar/plattor istället. Ni ser den diagonala gången på bild nr 2 men kameran visar inte riktigt hur konstigt diagonal den är. Hade man haft en Feng Shui-expert här hade gången definitivt kallats för "giftpil" ;-)
De två pelarna (tuijor eller enar???) som står på varsin sida om grinden ska få stå kvar. Däremot har jag en bamsestor idegran allra längst till höger på framsidan (syns dock ej på bild) och den måste TYVÄRR bort eftersom den är helt trafikfarlig. När man backar ut från garageinfarten skymmer den all sikt. Överlever den en flytt och när på året är det lämpligast att flytta denna? Kanske nån av er som vill ha den?
Förstår att det är svårt för er att sätta er i in utan planskiss över trädgården. Ska försöka skissa en sån i helgen och ta lite fler bilder.
Mycket tacksam för all respons jag fått, ni är guld värda!
kerstin z5-6
21-04-2006, 16:24
Scilla , om det är det kan få sprida sig var som helst o hur mkt som helst säskilt i gräsmatte /annan markmiljö -de har inte mkt blad att tala om /gröna stån .. o försvinner ju senare ...
Susanne i Linköping
21-04-2006, 16:30
Kolla dessa bilder om någon stämmer, de är rätt lika: ScillaVårstjärna
visbylinda
21-04-2006, 18:06
Tack för snabbt svar! Då är det definitivt vårstjärnan jag menar. Sprider den sig också extremt mycket?
Gloriana
22-04-2006, 17:10
[QUOTE]Tack för snabbt svar! Då är det definitivt vårstjärnan jag menar. Sprider den sig också extremt mycket?
Vårstjärnan sprider sig som tusan men vad gör det - den är underbar.
Den trafikfarliga idegranen kan du kanske beskära? De ska bryta nytt även på äldre ved så länge det finns något grönt innanför snittet.
visbylinda
23-04-2006, 23:34
Helgen bjöd på vackert väder så det har blivit en del trädgårdspysslande. Vi beskar bl.a vår skogsklematis som slingrar sig upp till verandataket. I klematisen hittade vi ett fågelbo med två små gröna ägg. Vi trodde att det var övergivna ägg från förra året eftersom vi varken hört eller sett nån fågel på verandan men beslutade oss ändå för att sluta med beskärningen tills vi visste om så var fallet. Lite senare dök det upp en koltrastsmamma så nu väntar vi tillökning i familjen ;-) I kväll har jag gjort en skiss över vår tomt och placerat ut växter på sina rätta ställen. Har även försökt ge blommorna på skissen samma färg som i verkligheten även om jag inte känner till hur alla växter ser ut. En salig blandning färger är det dock. Och som jag tidigare berättat så känns trädgården lite trång eftersom det sticker ut växter lite här och var i trädgården. Kanske ni med hjälp av skissen kan tipsa om var jag ska placera den "stora rabatten" om det är så att jag gräver upp alla små pluttar med blommor som växer lite varstans i trädgården. De jag funderar på att flytta är de pluttarna ni ser överst, lite till vänster om mitten på bild. Det är prydnadsgräs, en röd pion och två st rosa pioner + en jasmin. Funderar även på att flytta en del spireor, de är de stora gula blafforna på skissen. Spireorna är inte gula utan vita och rosa men vitt syns dåligt på vit bakgrund ;-) En plymspirea, en rosavit spirea och en liljekonvaljspirea (hur ser en sån ut? Har inte lyckats hitta någon bild) På skissen ser ni även de kantiga stenplattorna och den konstiga diagonala gången jag berättade om tidigare. Dessa skulle jag verkligen vilja ha bort! Funderar på att istället lägga oregelbundna plattor till höger om dörren på framsidan. Alltså fylla hela ytan med plattor och låta marktäckande växter mjuka upp på sidorna. Gärna nån högre växt bakom, alltså närmast hus och staketet ut mot gatan. Nästa sommar fortsätter jag med de oregelbundna plattorna och lägger de i gången som jag hoppas kan bli lite mjukare istället för en sned diagonal bort till skjulet. Ska komplettera med foton på min webbsida så att ni kan se hur det ser ut i verkligheten men det får bli efter några timmars god nattsömn. Skissen hittar ni här: TomtritningÄr så tacksam för er hjälp!
netaave
24-04-2006, 11:48
Går inte att se ritningen!
visbylinda
24-04-2006, 12:02
Leder inte länken till bilden? Klicka på den understrukna länken i mitt inlägg så leder den till bilden. Bilden ligger alltså inte i albumet här på odla.nu utan på min webbserver, se nedan: Klicka på den här understukna länken!!!
Nej, det funkar inte - man får ett felmeddelande, ett ganska komplicerat ett från ASP.NET. Kan det möjligen vara så att man måste vara inloggad för att se den eller att du behöver göra något för att den ska vara synlig för kreti och pleti? Vissa detaljer i meddelandet tyder på att det kan vara något i den stilen..
kerstin z5-6
24-04-2006, 13:05
Ser inte heller men detta skulle jag göra om till en stor rabatt
visbylinda
24-04-2006, 13:08
Aj aj aj! Du har så rätt! Jag hade länkat till en bild i inloggat läge. Använd länken nedan så går det bättre: KLICKA HÄR!
Inte mycket bättre länk den heller, tyvärr... Jag får bara upp en sida med en massa konstiga tecken
lyckero
24-04-2006, 14:42
Men jag kan se den i alla fall! Jag skulle nog göra den stora rabatten bortåt det övre högra hörnet på bilden, annars tycker jag nog att ni ändå har en ganska väl sammanhållen gräsplan invid huset. Men som sagt samla ihop småplättarna till en eller ett par större sjok av växter är min tanke. Mvh Lyckero
Madeleine1
24-04-2006, 18:29
Bra skiss! Hur har du gjort den? Jag tycker om hörnrabatter, men smaken är som baken. De kan man antingen ha som en strikt trekant eller göra lite mjukare med utdragna ändar. Jag har en skuggrabatt i ett hörn och den har jag dragit lite i vartefter jag känner att jag har tid och ork. Nivån är högst längst in mot hörnet och sen blir den lägre ut mot kanterna för att komma ner till gräsmattenivå längst ut. När det gäller rabatterna med cementplattskanten kan du ju fundera på att mjuka till dem genom att ändra form och byta kant, eller annars kan du ju planetera växter som växer ut lite över kanten och göra dem mjukare och mer oregelbundna den vägen. Ska kika lite mer på skissen/bilderna. Återkommer med idéer om jag får några...
Vi vart ju också med hus i höstas  Nu tinar trädgården sakta fram & det väntar oss ett hästjobb!!! Familjen som bodde höär innan brydde sig lite elelr inget om trädgården, när vi flytta in var inte ens gräset klippt sedan i Maj det året. Dä'remot så familjen som bode dess förinnan älskade blommer & de odlade massor. Dessa växter, tror jag, förskte familjen efter ta bort. Så det är verkar uppgrävt lite var stans... Det är milt sagt spännande att se vad som kommer fram med andra ord. Känns som att vi börjar med noll & det kan bara bli bättre. Nu är jag ingen riktig trädgårdsmänniska själv heller & med en semester på 2v. lär man inte hinna så mycket iår, så det närmaste är att göra den "bebolig" rätt & slätt. Vi ska kapa lite buskar (går det att göra på våren???) så man kan se ut genom köksfönstren. Vi skulle behöva ta bort 3 tallar som växtsig höga så att ingen em. sol kommer in. Å så ska barnen få sig en sandlåda....  Sedan så är det troligen målning resten av sommaren (även där är det otroligt eftersatt..  )
På framsidan sympatiserar jag helt med att byta ut de raka betongplattorna mot något mer oregelbundet och att göra av med de små onödiga grässtrimmorna. Vad jag funderar över är om man ska kanta det med bara marktäckare helt platt eller om man skulle busa till det litet mer. Kanske varva stenar och låga växter, göra framsidan litet karg och artistisk medan baksidan får vara lummig och intim.
Angående baksidan blir det nog som sagt bra att integrera några "pluttar" till en större rabatt men om det vore min trädgård skulle jag nog vilja göra något mer. Specifikt så skulle jag sakna träd - jag ser bara ett riktigt träd (ett ungt fruktträd) på bilderna och finns det inte mer än så skulle jag vilja hitta en plats för något karaktärsfullt och roligt men inte alltför stort, kanske en Maackia eller en manchurisk valnöt, t ex. Och jag skulle nog vilja ha något redigt, samlat buskage (till skillnad från alla solitärbuskar) för att bryta upp det platta. Men det är min smak det - jag älskar träd och lummig grönska.
visbylinda
25-04-2006, 15:18
MADELEINE 1: Skissen är gjord i bildbehandlingsprogrammet Photoshop. Jag scannade in tomtritningen som följde med vid husköpet. Sedan ritade jag bara in buskar och blommor i de färger jag tror att de har (baserat på foton vi tog innan inflyttningen). Din skuggrabatt låter himla vacker!
TATTA: Kul med en till i samma situation. Vi kanske kan utbyta erfarenheter?
INGO: Blev inspirerad av ditt inlägg! Vill ha det precis så som du beskriver framsidan. Bort med gräsremsorna, in med oregelbundna plattor. Varva marktäckande växter med några låga och kanske även några höga växter. Det lite karga attraherar mig, gärna med växter som är vackra även vintertid.
På baksidan har du rätt i att det inte finns så många träd. De som finns är ett ganska litet äppelträd och ett ganska stort plommonträd + ett körsbärsträd som nog mer är som en buske. Träden är dock utspridda och inte i en samlad lummighet som vore önskvärd. Trädgården är dock ganska liten men jag ska definitivt slå upp de träd du föreslår och se om jag kan hitta en plats för dom. Tack!
ewa zon 3
25-04-2006, 16:15
Har inte läst allt men en spännande tråd. Tittade i ditt album och såg de smala rabatterna kring husgrunden. Om de ligger under tak så blir det det mycket arbete med att vattna. Kanske kan ni flytta de växter ni gillar därifrån till den större samlade rabatten du/ni verkar vara inne på. Man kan tex ha torktålig taklök eller sedumarter i vackert grus i ställe, till slut blir det en hel matta och kräver inte så mycket vatten. Hasselört går också bra intill husgrunden om det är skuggigt Jag kunde se din ritning i albumet /Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|