CITAT (Digger @ 18-04-2006, 17:53)
CITAT (olgak @ 18-04-2006, 10:39)
Efter att ha pysslat med att köpa jord och gödsel i 50-liters-säckar på pall, så har jag dragit slutsatsen att två kubikmeter jord väger något under ett ton, så 12 ton borde vara kring 24 kubikmeter.
Vad jag förstår så har planteringsjorden en volymvikt på ca 1200 kg per m3 så då blir 12 ton hummelihumm... blir det 10m3? Det Verkar ju rimligt, en liter jord borde ju vara tyngre än en liter vatten, alltså inte tvärtom som du säger. Kan det vara så att du räknat med vikten för pallen också?
HAHA. Jo, jag tror nog att pallen var medräknad, tänkte inte på det - och de är ganska tunga! Men varför tror du att en liter jord är tyngre än en liter vatten? Jag tror tvärtom

! Det är ju luft i jorden också. T.ex. Jag tror att det är vattnet i jorden som gör den tung. HAHA, jag kanske är ute och cyklar.
På säckjorden skiljde det rätt mycket i vikt på olika sorter, "planteringsjorden" var lättast och sen blev det tyngre ju dyrare jorden var ungefär: "perennjord" och "rhododendronjord" var tyngst. På en pall ligger 39 säckar, vilket är knappt 2 kubik (en kubikmeter= 20 st 50l-säckar), och de vägde mellan kanske 750 och 950 kg beroende på innehåll, men då är alltså pallen inräknad.
När jag köpt jord på lass, har jag upplevt den mycket blötare än vad det är om man öppnar en påse kogödsel eller rhod-jord - så visst kan det stämma att din jord var tyngre - om det nu är så som jag tror att den blir tyngre ju våtare den är.