Hej,
Jag är i en liknande situation som du, en ny (fast gammal) trädgård och ont om tid p g a småbarn (och i mitt fall också husrenovering). Men det är inte min första egna trädgård, utan den andra.
Jag instämmer förstås i de andras råd, vänta och se, och behöver inte upprepa argumenten. Jag vill bara tillägga att det är lätt att dra på sig förutfattade meningar om växter. När jag flyttade in i första trädgården hade jag t ex starka aversioner mot bl a ölandstok, vresrosor, berberis och allt vad spireor heter - en "tråkstämpel" som satt i från min uppväxt på sjuttiotalet. Men erfarenheten har lärt mig att om man bara ger sig tid att se det, så kan även växter som man trodde att man ogillade visa sig försvara sin plats - för att: * Man kan se nya kvaliteter även hos "tråkiga" växter när man kommer dem in på livet. * Man upplever dem som "gamla" och tråkiga för att de har varit populära och det fanns oftast en anledning till populariteten. * Och förresten finns det inga tråkiga växter, bara tråkiga trädgårdar. Eller snarare olämpliga växtplatser, olyckliga kombinationer, för stram struktur, för litet struktur o s v...men en växt som trivs, och som fyller en funktion eller kontrasterar eller harmonierar fint med vad som finns omkring, den är vacker vad det än är för sort.
Jag tänker på detta när jag läser vad du skriver om lagerhägg, spirea, höstaster och enar. Ge dem tid också, är mitt råd. Uppväxta växter är guld värda, det finns inga genvägar till att få dem. Överväg möjligheten att jobba med dem i stället för emot dem - fundera på hur de skulle kunna göras till delar av en ny och bättre struktur, eller om de kunde matchas fram bättre med nya grannar, eller om de skulle kunna göra tjänst som bakgrund och/eller kontrast till något annat som du tycker är roligare.
Sedan tvivlar jag i o f s inte på att du till sist kommer fram till att en del av dem ska bort i alla fall. Och jag sympatiserar helt med dina åsikter om t ex sjöstensplattor, alltför raka linjer, lösbuskar strödda i gräsmattan (fy för gräsklipparslalom!) och färgskalor - vårt förra hus var gult och det funkade inte alls med gula och orange blommor i närheten av det. De fick hålla sig längre bort på tomten. Men som sagt, ta det...ja du vet.
Själv ändrar jag inte på någonting just nu utan gör bara sånt "underhåll" som jag ser måste göras - gallra våra härligt stora och gamla men ack så risiga syrener, t ex.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|