Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dammfrågor, Grundvatten etc
          Hasse_h
          Inlägg 21-07-2003, 19:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

I min långsiktiga trädgårdsplanering ingår en relativt stor damm som kanske får ta mellan 15-25 m² av gräsmattan i anspråk. Dammen kanske blir drygt 1 meter som djupast.

Nu har jag märkt vid diverse planteringar jag gjort i vår och sommar att jag har ganska högt grundvatten på tomten, speciellt under våren och när det regnat kraftigt några dagar. Då kan jag hitta vatten på vissa ställen redan på 50 cm djup. Antar att detta beror på att berget ligger ganska högt, vilket man kan se på andra ställen både innanför och utanför tomten.

Så mina frågor:

1. Hur påverkar grundvattennivån dammen och mitt arbete, både under planering, konstruktion och när den väl är färdigbyggd?
          2. Bör/måste jag dränera marken runtomkring?
          3. Tomten sluttar en aning (ca 0.2m/2m) på den aktuella platsen. Vilka praktiska problem kan jag tänkas råka ut för pga detta? (Förutom att det bli en himla massa jord, lera och sand måste bort....)
          4. Eller är hela projektet en omöjlighet pga markvattnet och lutningen på tomten?
          5. Är det någon som har haft liknande problem och hur löste ni detta iså fall?
          6. Är det någon som har bilder, egna eller länkar till webplatser, där man byggt dammar på sluttande tomter?
          7. Bräddavlopp, är det vanligt att man använder det i dammar av den här storleken?

Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Virgo
          Inlägg 23-07-2003, 22:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Hej,

Du skriver att marken sluttar 0,2m/2m, det är ju inte så värst mycket. Så om dammen blir 4m så är nivåskillnaden ung. 4dm. Där måste du bygga upp med jord. Förankra med stora stenar utanför jorden eller med plank som sätts fast i nån form av armeringsjärn som slagits ner i marken.

Kul sida att läsa här .
          Där hittas oxå fler bilder av Magdalenas damm.

Djupet på dammen om man vill ha fisk kvar över vintern beror ju på var i landet man bor. Zon V verkar vara rena köldhålan på vintern. Så fisken kanske bör tas in på vintern. Kan ju inte vara nåt problem för dig, du är ju akvarist och har väl några burkar i huset.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon