Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Planteringsförslag sökes!
          Knobban
          Inlägg 23-07-2003, 12:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 1 512

Vi har lagt ett gunnebostängsel på ca 14 meter mot grannen och nu vill jag plantera nånting som klär in stängslet och mjukar upp intrycket litegranna. i bor i zon 3 och det är mycket soligt läge, ej skyddat och lerig jord.
          Tar gärna emot förslag på vackra växter. biggrin.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva Swahn
          Inlägg 23-07-2003, 23:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Alltså jag är så bortskämd att aldrig behöver tänka på det här med zoner då jag bor i zon 1 så mina förslag måste du kolla om du kan ha.

Du vill mjuka upp det tråkiga, stela Gunnebostängslet, betyder det att du inte behöver tänka på insynsskydd, utan bara estetiskt? Min spontana tanke var att du skulle ha lite olika sorter.

Något jag såg häromdan som staketdöljare och var väldigt snyggt: klätterhortensia, den måste vara vacker på vintern även då grenverket är fint.

Rosor i passande färg som blommar hela säsongen och som du flätar in i staketet - grannen kommer att uppskatta det! Kolla sidan www.rosenposten.dk (på slyngeroser) där finns svenska zonanvisningar.

Nån kaprifol kanske? Vild? som luktar gott!

Till slut skulle jag ha murgröna som är vacker året om.

Innan allt har växt upp så det blir fylligt skulle jag stoppa ner lite krassefrön som pryder och växer glatt.

OBS! Tänk nu på att jag har ingen aning om det här med zoner!!

Lerig jord?
          Vilken jord man än har får man kompensera så att strukturen blir uthärdlig
          för växterna. Lerig jord har ju den nackdelen att den håller vatten till den grad att växterna kan drunkna. Du måste alltså blanda upp den med g r o v k o r n i g sand - öka dräneringsgraden. Sen bör du öka mullhalten med gamla löv och gräsklipp. Men jag gör själv alltid så att jag läser på i vilken jord växterna trivs - och sen skapar jag det i en rejäl planteringsgrop. Jorden kan man ju påverka till en viss grad som man inte kn göra med zoner och sol/skugga.

Lycka till

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 17:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon