Ta en privat-timme hos en god hunddressör.
Grundgrejen är att du skall vara intressantare än "hatobjekten".
Det är viktigt med tajmingen i en åtgärd och då är det bättre du tar hjälp så är det gjort sedan. Kostar ungefär 350 kr och det är det värt. Du slipper bli omkulldragen.
När det fungerar så ser man en hund med stolt svansföring som visar att jag är ute och går med "husse" eller "matte" och jag har inte varken lust eller tid att bry mig om er.
Vår hund lämnar inte tomten fastän folk står med sina hundar utanför tomtgränsen och försöker locka ut henne. Likaså visar hon inget intresse för andra hundar när vi är ute och går, för att vi lärt henne att inte göra det.
Nu är vi inte så elaka att vi inte låter hunden leka med andra hundar. Hon får göra det inne på vår tomt men fortfarande inte lämna tomten. Hon får också leka med andra hundar vi träffar, men först efter att vi gett henne tillåtelse.
Och kommer det ingen tillåtelse så ser hon inte på dom en gång.
Visserligen så finns det folk som tycker att vi är vrickade som hundägare, men vi vill kunna ha med hunden överallt utan problem. Och vi vill kunna ha henne lös på tomten och inte alltid hålla henne kopplad bara för att vi är utomhus. Staket har ingen som helst effekt i det läget har vi upptäckt. Det är det mentala staketet som gäller. Riktiga staket för dyra pengar går det alldeles utmärkt att hoppa över med god marginal.