Ett par tydliga exempel på evolution vi sett i historisk tid är ju hundar och hästar. Där har ju människan haft stor inverkan, men evolution är det. Det är länge sedan "lärt folk" trodde att Gud skapat alla djur och växter utan att det sen skett en evolution.
Men, då säger vän av religion, Gud kan väl ha skapat världen ändå, kanske några "urceller" för att skapa liv, och kan sen styra evolutionen eller åtminstone sätta upp regler för den?
Javisst, men evolution, utvecklingslära, vetenskap och Darwin är det likt förbaskat. Eller är exempelvis alla fossil som hittats ditplacerade av Gud som prydnader i vår natur? Eller är kanske Gud så ofullkomlig att han måste betatesta saker och sen helt sonika dräper misslyckade experiment?
Det finns inga bevis alls att Gud finns. Det enda som finns är argument som i korthet går ut på att "vetenskapen kan inte förklara...".
För övrigt är det omöjligt att bevisa att Gud INTE finns. Däremot kan vi observera vad som faktiskt finns, och förhålla oss till det.
Så, tro gärna på Gud om ni vill. Jag har själv funderat ibland på om högre makter finns, etc. Men förkasta inte vetenskapen.
Jag har mycket stor respekt för religion om jag får vara så fräck att jag säger det själv. Finns många goda saker som skrivits i de olika religionernas böcker. Läste själv en snutt ur nya testamentet igår. Men jag väntar också att religiösa accepterar vetenskapliga teorier och fakta. Tills vidare anser jag att det är självklart att evolutionsteorier ska läras ut på biologilektioner. På fysik- och kemilektioner kan man diskutera de olika vetenskapliga teorierna om hur vårt planetsystem bildades. Och på religionstimmarna kan man diskutera hur de olika religionernas skapelseberättelser ser ut, säga att sköldpaddan i den ena egentligen symboliserar jorden, att en krokodil på himlen i en annan beskriver vintergatan, att folks olika hudfärg beror på att de tillverkats av olika lera, etc.
Se reprisen av programmet om ni har tid.
--------------------
zon2.5
|