CITAT (Pirum @ 20-04-2006, 23:14)
Jag har mycket stor respekt för religion om jag får vara så fräck att jag säger det själv. Finns många goda saker som skrivits i de olika religionernas böcker. Läste själv en snutt ur nya testamentet igår. Men jag väntar också att religiösa accepterar vetenskapliga teorier och fakta. Tills vidare anser jag att det är självklart att evolutionsteorier ska läras ut på biologilektioner. På fysik- och kemilektioner kan man diskutera de olika vetenskapliga teorierna om hur vårt planetsystem bildades. Och på religionstimmarna kan man diskutera hur de olika religionernas skapelseberättelser ser ut, säga att sköldpaddan i den ena egentligen symboliserar jorden, att en krokodil på himlen i en annan beskriver vintergatan, att folks olika hudfärg beror på att de tillverkats av olika lera, etc.
Jag har den största respekt för vetenskap och vetenskapsmän och tycker att både fakta och teorier är spännande läsning, men jag tycker att det är viktigt att man håller isär begreppen. Fakta är fakta och teorier är teorier tills de kan bevisas.
Jag såg programmet för övrigt.