God morgon. Läser vad andra skrivit sen jag nattade mig. Många kan inte släppa tanken på att det finns en Gud och jag har en viss förståelse för det. Vi som är lite äldre har ofta sen barnsben blivit uppfostrade att Gud finns, ja man kan nästan kalla det för indoktrinering. Vi hade morrongudstjänst i skolan ibland t.ex. Att nu frångå denna tro är svårt men det går om man bara vill. Jag är naturvetare och tror bara på det som kan visas eller bevisas även om jag givetvis inte kan förstå allt. Dom mer humanistiskt inriktade kanske mer tror på det som verkar vara bra utan att ifrågasätta källorna.
Vetenskapsmännen försöker begripa hur vår värld är uppbyggd och fungerar, hur den skapades och hur den så småningom kommer att utvecklas. Mycket av detta är teorier men en del av teorierna har så småningom bevisas. Forskningen går dock hela tiden framåt. Man måste dock acceptera att vi kommer aldrig att få reda på hela sanningen, mycket av bevisen har förstörts för alltid.
Religionen står dock och stampar på samma fläck hela tiden, det enda som händer är att fläcken blir mindre och mindre pga av forskarnas arbete. Det finns inget, absolut inget inom dom olika religionerna som på något sätt går att bevisa, man måste bara acceptera teserna som dom är vilket är omöjligt för mig och andra. Tag bara skapelseberättelsen.
Gud skapade himlen och alla stjärnorna på en dag sägs det. Det kanske man kan gå på när man ser stjärnhimlen från jorden men astronomerna vet mer. Jorden är bara ett litet gruskorn i världsrymden och snurrar runt en liten fusionsbomb. I vår galax finns det ett par 100 miljarder likadana kärnbomber. Hur många galaxer det finns vet man inte men jag har läst siffror på miljoner. Och allt detta skapade Gud på en dag?!
Det går inte att hävda att det kanske finns fel i Bibeln för där får inte finnas några fel. Den är skriven på uppmaning av den som skapade allt så där står bara den hela sanningen. Hittar man bara ett enda fel där faller allt.
Men har man den inställningen som dom troende lärarstudenterna hade som figurerade i programmet så får man kanske ihop det. På frågan om hur dom förklarade alla fossiler som grävs upp ur marken blev svaret nåt i stil med: nån har väl grävt ner dom. Mamma mia!