Nu har jag avslutat mitt Penseé projekt som startade 19/11-05 när jag sådde 180 st. Som jag sedan hade svalt placerade under lysrörs belysning i min vinterträdgård/uterum.
Sammanfattningsvis så gick det väldigt bra i början och fram till Februari/Mars när några mina plantor började få fläckar på bladen. Men de satte knoppar för fullt som jag noppade bort. För en månads sedan började jag låta dem "gå i blom" Uppskattar att idag blommar ca 1/4 eller 25%.
Jag flyttade ut mina plantor i växthuset ca 1 April och har sedan succesivt sänkt temperaturen så att de nu har haft som lägst -3*
OM jag göra om samma projekt nästa år så ska jag så 1-1.5 månad senare för att inte plantorna skall behöva/hinna bilda så mycket rötter i krukorna (det är alldelens vitt i botten på krukorna) och jag har varit tvungen att ta bort underbevattnings mattorna för att inte rötter skall växa in i själva mattan. Men så här blev i alla fall resultatet

Och i morgon kommer större delen av mina plantor att flytta till Umeå där min syster skall sälja vidare dem till sina vänner o bekanta