Hej Vill börja med att säga att jag är total nybörjare på trädgårdsarbete.
I september köpte vi villa och till den hör en fantastisk trädgård med massor av blommor. De som bodde här tidigare (pensionärspar) hade gott om tid att pula i trädgården men själv är vi småbarnsföräldrar med begränsad tid. Det finns massor som jag skulle vilja ändra på eftersom trädgården bara är vacker, inte praktisk. Svårt för barnen att spela fotboll när det står pioner och buskar med prydnadsgräs mitt på gräsmattan. Det finns även en rhodondendron som kräver specialgödning för att överleva i gotlands kalkrika jord. Sedan måste jag erkänna att jag inte heller är så förtjust i de blommor som valts. Det känns lite "gammalt" med lagerhägg, spirea, höstaster och en massa enar. Stenläggningen är kvadratiska cementplattor med små stenar i och rabatterna är långa och raka. Allt känns väldigt strikt och symmetriskt och jag skulle vilja "mjuka upp" en hel del. Samtidigt är det första våren i trädgården och jag antar att det tar ett tag att "känna in sig". Frågan är vad jag ska börja med? Jag inser ju att allt inte går att göra på en gång. Och NÄR är det lämpligast att göra förändringarna?
Det jag främst vill göra är: 1) Ta bort en hel del buskar som står mitt i ingenting. 2) Mjuka upp genom att inte ha spikraka gångar gjorda av helt fyrkantiga cementplattor. Om möjligt även mjuka upp rabatterna som känns så väldigt 60-talstypiska. 3) Trädgården har i dag ALLA sorters färger, till synes utan eftertanke. Orange, cerise, gult, lila varvas friskt. Jag skulle vilja ha en mer enhetlig färgskala (vita, blå och ev lila färger mot husets gula tegel)
Jag ser stor potential i trädgården och är självklart tacksam över allt arbete som lagts ner i den genom åren men skulle nu vilja göra om den så att den passar en småbarnsfamilj mer (bort med tistlar, giftiga växter, en del taggiga enar till förmån för stora ytor gräsmatta)
Mycket tacksam för förslag på var jag ska börja och när?
Kanske finns fler här i samma situation?
--------------------
Nybliven och lycklig husägare. Växtzon 1. Har ingen erfarenhet men stort intresse för trädgårdspysslande. http://www.totta.nu/huset
|