CITAT (Farbror Blå @ 20-04-2006, 22:36)
För min egen del har jag inga problem med att kombinera Darwins teorier med Gud!.
Om man ser skapelseberättelsen som en liknelse och tiden för skapandet som längre "dagar" så stämmer ju allt annat?
Först fanns bara vattnet.. sen kom ljuset (atmosfären bildas).
Djuren kom först, människorna sist.
Vad är problemet?
Håller nog med farbror blå jag.......
Det ena utesluter inte det andra.
Naturen är ett sådant under att jag inte kan känna annat än att det är någon väldigt finurlig som räknat ut allt. Kan liksom inte vara någon slump
Varför finns det annars mest kalium i apelsiner och bananer. Och varför växer dessa i varmare länder där människan behöver kalium för att inte få värmeslag.
Eller vilket otroligt under är det inte att hålla sitt nyfödda barn. Eller hur skönt är det inte när en anhörig gått bort att känna ett hopp om en fortsättning.
Likaså är det fantasktist att gå till doktorn, ta blodprov och få en lapp hem som talar om att dina värden är bra och att du inte utvecklat några sjukdomar som annars finns i släkten. Eller att vetenskapen ger dig bekvämlighet och framgångar du annars inte skulle ha haft.
Vissst är evolutionsteorin trovärdig men den utesluter inte skapelsberättelsen. Vilken skapelseberättelsse förresten. Varför är nästan alla världsreligioners skapelseberättelser lika.
Det jag egentligen kan känna angående alla dessa människor som blint tror enbart på religionen och helt utesluter darwin är att de är utsatta för en maktutövning som egentligen inte har med religion att göra, utan enbart är en hjärntvätt för att någon skall skaffa sig en lättmanipulerad folkmassa som man kan utöva sin makt på.