CITAT (Ramoth @ 21-04-2006, 16:44)
att dömma ut Bibeln som "saga", låta förstå att kristna (alla då förstås) är dumma, och göra detta som om det vore en självklarhet som alla håll med om är outsägligt respektlöst och berättar mer om den som skriver detta än om dem som klandras.
Det är minst lika förkastligt att döma ut Koranen, samt alla andra "heliga skrifter", t.ex. buddhistiska och hinduistiska sådana, som "sagor".
Precis det gör du genom att erkänna dig till kristendomen...
Observera att jag menar inte att JAG tycker det är dåligt, däremot menar jag att du tycker ju det är så hemskt att döma ut bibeln, så då måste det väl vara lika hemskt att döma ut dom andra.
Att alla kristna är dumma tycker INTE jag, dom flesta i svenska kyrkan är faktiskt helt acceptabla. När det kommer till frikristna grupper som Livets Ord och liknande, även inräknat pingstkyrkan, missionskyrkan samt alla andra icke-statliga församlingar så anser jag att dom är dumma. Det är nåt jag "har fått för mig" (faktiskt inte så sällan bevisat för mig av personerna själva), bland annat på grund av följande saker sagda till mig av en jag känner som är med i en "underförsamling" till Livets Ord...
"Universum har funnits ca 10.000 år".
"Dinosaurierna levde samtidigt som människorna i början, sen dog dom ut och människorna och dom andra djuren blev kvar".
Även grundat på det faktum att "pingstvänner" (enligt en pingstpastors egna ord) tror på bibeln ordagrant...
Åter till ämnet Darwinismen:
Svanskotan.
Blindtarmen.
Är dom där på grund av att "Gud" kanske råkade tänka på annat två sekunder medan han skapade människan?
Är svaret ja så är Gud både slarvig och bryr sig inte om sitt verk.
Är det för att vi en gång i tiden hade svans?
Isåfall har det skett en evolution.