CITAT (niklaswik @ 22-04-2006, 16:59)
Enligt mig så kommer människan inte att evolvera/utvecklas mer, om inte något extremt händer, t.ex. krock med en stor meteorit som ödelägger större delen av jorden och dödar det mesta som lever.
Glöm inte att kaosteorin dikterar att en marginell påverkan i systemet får stora och oförutsägbara effekter någon annanstans. Det behöver med andra ord inte krävas en stor gallring eller en naturkatastrof för att människan ska utvecklas.
Problemet är att det går så sakta att vi inte märker det. Cro Magnon tyckte säkert också att de var fulländade och skapelsens krona.
Jämför en samtida Homo Sapiens och en från 3 000 f.kr så ser vi en rad skillnader, små men ändå betydelsefulla. Den moderna Homo Sapiens är betydligt mycket mer kapabel att hantera stora mängder intryck, sovra och gallra ut det viktiga (tack vare TV, radio, Internet, tidningar m.m.) och så vidare. Jag är övertygad om att ni kan komma på fler, och bättre, skillnader själva.
Den stora skillnaden mellan evolutionen som vi är vana att tänka på den och den evolution vi utsätter oss för själva är att det är vi själva som ställer kraven på anpassning nu. Vi kräver att människor idag ska kunna arbeta, ta hand om familj, vara sociala, insatta i världpolitik och religion samt kunna en massa "viktig" kunskap före 16 års ålder.
Fysiskt är vi kanske "klara" för tillfället kan man tycka (det tycker inte jag) men mentalt är vi långt ifrån klara. Vi kommer att utvecklar mer på det mentala planet - inte parapsykologiskt nödvändigtvis. Det jag talar om är minneskapacitet, simultankapacitet osv samt i viss mån även livslängd (i takt med att sjukvården förbättras).
En annan trend man kunnat avläsa är att i I-länderna, där tillgången på mat är stort, växer folk generellt mer än andra - på höjden. Av det kan vi dra slutsatsen att om tio generationer kommer folk att vara betydligt längre i genomsnitt än idag.
Så nej, vi är inte klara evolutionsmässigt. Vi styr den lite bara, men vi kan nog inte stoppa den. Det kan nog bara Gud göra (om h*n finns, jag är inte övertygad än)

(Edit: letat stavfel)