CITAT (LadyG @ 22-04-2006, 18:33)
De afroamerikaner jag träffat har inte haft lika mycket gemensamt med Kenyaner som med andra amerikaner. Nu kan jag inte svara genetiskt utan bara vad jag sett, men de är generellt ljusbrunare (mindre sol i USA må hända?) medan de flesta Kenyaner (utom importerade europeer då) jag sett har varit mycket mörka, pga av den starka solen. Men jag har inte träffat alla, så jag kan ju ha tok-fel

Det är en intressant fråga du ställer, men visst borde väl fysiken svara på omgivningen över några generationer? Om inte så mycket pigment behövs i USA som i Kenya, då är det ju onödigt för kroppen av tillverka det? Pigmentering är ju trots allt en enkel sak för kroppen att justera, jämfört med längd som ju delvis är genetiskt kodad.
Min gissning blir nog att de flesta genetiska särdragen bibehålls, även om somliga dämpas, "trubbas av" eller skärps (beroende på vad miljön kräver).
Okej, då kanske min teori stämmer.

En annan sak som jag kom på nu, om jag skaffar ett barn och av rent sadistisk experimentlusta bestämmer mig för att han (för enkelhets skull utgår jag i det här fallet från en pojke) ska bli världsmästare i 10.000 meter.
Jag tvingar ut honom att springa flera mil om dagen i stort sett från att han har lärt sig gå, alltså i stort sett som många kenyanska (väldigt vad jag dras till kenya idag) barn tvingas göra för att komma till skolan eller av andra anledningar.
Skulle då mitt barn bli lika uthålligt och snabbt trots att flera generationer före honom varit rena soffpotatisarna med bilar och bussar som tagit oss vart vi velat?
Jag känner att jag glider ifrån ämnet mer och mer men vi gled egentligen bort för flera sidor sen så det gör väl inte så mycket...