Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dumma fröer, Dåliga fröer från Impecta?
          ansan
          Inlägg 20-04-2006, 21:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 7 151

Har satt fröer av 3 olika sorter; blå passionsblomma, fjäderranka och kaffebuske. Fröerna (från Impecta) satte jag i slutet av februari. Jag har följt anvisningar men det nänder INGET.

Jag har i och för sig bara sått grönsaker och kryddor tidigare men de har alltid grott.

De står relativt varmt och i minidrivhus av plast. Jag vattnar (sprejar ) dem så som jag alltid har gjort. De är planterade i såjord.

Vad är felet? Är fröerna dåliga eller har jag gort något galet? Vad i så fall?

Har aldrig varit med om att det tagit så här lång tid att gro.....

Tack på förhand till den som har någon ide

--------------------
          En grön växt inte alltid grön.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ansan
          Inlägg 22-04-2006, 18:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 7 151

CITAT (Emma_ @ 22-04-2006, 19:15)
          Passiflora caerulea har jag också sått, från Impecta. Sådde fem frön, men det kom bara upp två. Jag har haft mina på ett element, men flyttade sådden när första kom upp, sedan ploppade det upp en till efter kanske 2 veckor, men nu lär det inte bli fler. Jag tror jag sådde mina i mitten av februari, men är inte säker. Det tog nog en minst en månad för den första att komma upp i alla fall, men nu är den lite över 20 cm och börjar utveckla klängtrådar.

Odlingsanvisning från Impecta:

14. Sås i krukor eller lådor inomhus. Såkärlen placeras på någon form av undervärme eller åtminstone på en varmare groplats. Lämplig jordtemperatur 28-33 grader. Så fort fröerna gror, placeras sådden på svalare plats. Om inget annat anges gäller följande: Ettåriga arter sås normalt februari-april. Fleråriga arter (t.ex. eucalyptus m.fl.) sås normalt januari-maj, men kan i de flesta fall även sås resten av året.

Är det någon som vet ifall passisens frön KAN gro vid vanlig rumstemperatur, och att det tar längre tid bara, eller om den måste ha värme för att gro?

Lycka till!

Emma smile.gif

Då är det nog kört för mina.
          Men jag ska inte ge upp helt än.

Mina är ju inte direkt på elemenetet men ett gäng står ju just ovan och några står på en stegpall bredvid nära så det är ju lite varamare än bara valig rumstemp.

Lycka till med dina.

--------------------
          En grön växt inte alltid grön.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 07:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon