CITAT (Emma_ @ 22-04-2006, 19:15)
Passiflora caerulea har jag också sått, från Impecta. Sådde fem frön, men det kom bara upp två. Jag har haft mina på ett element, men flyttade sådden när första kom upp, sedan ploppade det upp en till efter kanske 2 veckor, men nu lär det inte bli fler. Jag tror jag sådde mina i mitten av februari, men är inte säker. Det tog nog en minst en månad för den första att komma upp i alla fall, men nu är den lite över 20 cm och börjar utveckla klängtrådar.
Odlingsanvisning från Impecta:
14. Sås i krukor eller lådor inomhus. Såkärlen placeras på någon form av undervärme eller åtminstone på en varmare groplats. Lämplig jordtemperatur 28-33 grader. Så fort fröerna gror, placeras sådden på svalare plats. Om inget annat anges gäller följande: Ettåriga arter sås normalt februari-april. Fleråriga arter (t.ex. eucalyptus m.fl.) sås normalt januari-maj, men kan i de flesta fall även sås resten av året.
Är det någon som vet ifall passisens frön KAN gro vid vanlig rumstemperatur, och att det tar längre tid bara, eller om den måste ha värme för att gro?
Lycka till!
Emma

Då är det nog kört för mina.
Men jag ska inte ge upp helt än.
Mina är ju inte direkt på elemenetet men ett gäng står ju just ovan och några står på en stegpall bredvid nära så det är ju lite varamare än bara valig rumstemp.
Lycka till med dina.
En grön växt inte alltid grön.