Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vallmofrö?, Så nu?
          Mi70
          Inlägg 20-07-2003, 11:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Jag gick för några dagar sedan förbi en rabatt med två olika sorters vallmo, dels fleråriga jättevallmo i lysande rött, dels en ovanlig sort av helt rosa, fyllda vallmo, förmodligen ettårig. Jag kunde inte låta bli att knycka två fröhus. Jag tänkte att de nog inte var mogna men öppnade iallafall dessa med en vass kniv och skrapade ner de små fröna i krukor, sedan täckte jag tunt med sand. Den ena frökapseln hade nog hunnit stå ett par veckor, medan den andra nog var alldeles "ny", dvs blombladen hade nyss släppt.

Finns det någon chans att fröna gror, eller måste fröna vara mogna, dvs så att kapseln öppnar sig av sig själv????

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mynta
          Inlägg 26-07-2003, 06:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 257
          Medlem nr: 710

Ettåringar HATAR att förodlas & flyttas på...DE dör eller blir i bästa fall förkrympta & vägrar blommma, tyvärr! Bättre att direktså dem antingen nu eller till våren.

De perenna går däremot utmärkt att flytta! smile.gif

För att vallmofrö ska vara grobara, så ska kapseln vara brun & rassla. Då vet man att den är färdig...

Den rosa varianten! Var kapseln stor & bullig, samt plantan blågrön så var det rosa pionvallmo, apropå inget alls. Var kapseln liten som en lillfingernagel, så är det nog en kornvallmovariant...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 03:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon