Helgen bjöd på vackert väder så det har blivit en del trädgårdspysslande. Vi beskar bl.a vår skogsklematis som slingrar sig upp till verandataket. I klematisen hittade vi ett fågelbo med två små gröna ägg. Vi trodde att det var övergivna ägg från förra året eftersom vi varken hört eller sett nån fågel på verandan men beslutade oss ändå för att sluta med beskärningen tills vi visste om så var fallet. Lite senare dök det upp en koltrastsmamma så nu väntar vi tillökning i familjen ;-)
I kväll har jag gjort en skiss över vår tomt och placerat ut växter på sina rätta ställen. Har även försökt ge blommorna på skissen samma färg som i verkligheten även om jag inte känner till hur alla växter ser ut. En salig blandning färger är det dock. Och som jag tidigare berättat så känns trädgården lite trång eftersom det sticker ut växter lite här och var i trädgården. Kanske ni med hjälp av skissen kan tipsa om var jag ska placera den "stora rabatten" om det är så att jag gräver upp alla små pluttar med blommor som växer lite varstans i trädgården. De jag funderar på att flytta är de pluttarna ni ser överst, lite till vänster om mitten på bild. Det är prydnadsgräs, en röd pion och två st rosa pioner + en jasmin. Funderar även på att flytta en del spireor, de är de stora gula blafforna på skissen.
Spireorna är inte gula utan vita och rosa men vitt syns dåligt på vit bakgrund ;-)
En plymspirea, en rosavit spirea och en liljekonvaljspirea (hur ser en sån ut? Har inte lyckats hitta någon bild)
På skissen ser ni även de kantiga stenplattorna och den konstiga diagonala gången jag berättade om tidigare. Dessa skulle jag verkligen vilja ha bort! Funderar på att istället lägga oregelbundna plattor till höger om dörren på framsidan. Alltså fylla hela ytan med plattor och låta marktäckande växter mjuka upp på sidorna. Gärna nån högre växt bakom, alltså närmast hus och staketet ut mot gatan. Nästa sommar fortsätter jag med de oregelbundna plattorna och lägger de i gången som jag hoppas kan bli lite mjukare istället för en sned diagonal bort till skjulet.
Ska komplettera med foton på min webbsida så att ni kan se hur det ser ut i verkligheten men det får bli efter några timmars god nattsömn.
Skissen hittar ni här:
TomtritningÄr så tacksam för er hjälp!