Självklart ska bilden bli klar i kamerna men även med autoinställningar är det olika. Hårt dagsljus eller disigt ljus ger ofta fula bilder på det sätt fruberglund beskriver. På många digitalkameror måste man se till att få en lätt underexponering för att slippa för blacka bilder - i alla fall de jag fotat med (mest Canon). Tyvärr kräver de flesta digitalkameror också en viss efterbehandling i Photoshop av bilderna, åtminstone de ngt mer avancerade kamerorna. När jag fotar med film behöver jag sällan efterbehandla bilderna.
De flesta kamerorna i samma prisklass är ungefär lika bra fast bra på olika områden. Det gäller alltså att hitta en man trivs med. Och sen träna massor för att lära sig hur det blir i olika situationer. Det är ju gratis att göra när det gäller digitalkameror men avsevärt mycket dyrare om man fotar med film (tur att sambon betalar min film...). Exemplebilden från fotosidan är tagen av en tjej som fotar väldigt mycket (råkar vara bekant med hennes fästman).
Det är himla roligt att fota, tyvärr kräver trädgården all min tid just nu så det blir sambon som fotar resultatet av mitt arbete när jag rusar vidare till ngt nytt som bara måste fixas

.
Lycka till Linda_A och ha ROLIGT med den kamera du väljer!