Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Borra hål i sten.., ...hur gör man?
          Annelie
          Inlägg 26-07-2003, 09:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem nr: 48

Hej hopp!

Jag har gjort en liten minidamm och ska ha en vanlig sten med hål i mitten som "fontän" mitt i dammen. Sten har jag - men hål är det värre med rolleyes.gif

Kan jag borra hål själva med en ordentlig stenborr? Eller måste jag hyra en vattenskyld stenborr.. eller lämna det till någon som kan borra hålet till mig? Vem vänder man sig till i så fall?

Stenen är inte så stor... skulle gissa att det är ca 15 cm som ska borras igenom.

--------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ti bee
          Inlägg 26-07-2003, 13:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

En liten kommentar från en som har stenslipning som yrke (fast i mindre format):
          Det beror lite på vilken sorts sten du väljer som "fontän-sten". En sandsten t ex är betydligt mjukare än t ex en granit. Vissa sandstenar tror jag nog att en vanlig betongborr skulle kunna ta sig igenom, graniten kräver vatten eller olja under borrningen för att inte spricka av värmen som friktionen skapar. Även sandstenen kan behöva vattentillförsel eftersom 15 cm är ganska mkt.
          Om du inte hittar någon hyrmaskin så pröva som sagt stenhuggare, stenbrott/stenförädlare, firmor som tillverkar bänkskivor i sten till kök kanske kan vara något. Jag skulle låta någon erfaren borra åt mig, sten har en oerhörd inneboende kraft och man kan göra sig mkt illa.
          Själv jobbar jag i mindre skala, såga 15 cm sten och upp till 25-30 cm kan jag, men inte borra så stort och tjockt.
          Lycka till! Låter fint!
          smile.gif

hmm, en tanke...enklast vore om du istället valde en plattare sten, en mjuk sandsten t ex, kanske med 4-5 cm tjocklek, du kan ju ta ut svängarna åt sidorna då istället med 20 cm diameter t ex, och sedan borra försiktigt med betong/stenborr (fråga om lämpligt borr i byggbutiken). Du kanske kan stötta upp stenen underifrån i dammen för att den skall se maffigare ut. Men jag har aldrig byggt en damm, så inte vet jag...

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 02:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon