Jag är inne på min andra digitalkamera nu. Jag får "ärva" när maken skaffar nytt
Min gamla, en Minolta(kan inte beteckningen), är ca 5 år och den har en enorm zoom. Den nya, ca 2 år, är en Canon Eos 300D (tror det står så). Det är en systemkamera, så man måste ha lösa objektiv. Jag håller fortfarande på att lära mig den (har haft den ett halvår nu). Den är stor och tung men stadig. Maken är Minolta-fantast, han är lite ledsen över att dom lagt ner verksamheten nu. Jag hade inte fått Canonen om Minolta varit först med digital systemkamera! OK, han hade alla objektiven till Minolta och noll till Canon så visst....
En sak jag uppskattar på den nya är att den liknar väldigt mycket dom gamla systemkamerorna. Man ställer in zoom, tittar i gluggen, trycker ner knappen och vips har man tagit ett kort. Dessutom SER man motivet hela tiden. Den gamla kameran blev suddig när man tryckte ner knappen för att ta ett kort. Det tog dessutom väldigt lång tid, men det kanske beror på vilket kameramärke man har?
Skulle jag köpa kamera själv skulle jag kolla på tiden det tar från det man vill ta ett kort tills det är klart. Fotar man ett rörligt motiv kan blir det svårt om det tar för lång tid. Jämför med kameran i en mobiltelefon, det tar ju evigheter innan det är klart.