Jag poppade en kastrull med popcorn till kvällsgodis, bet i ett som bara poppat till hälften och var ganska hårt, och så knastrade det till. Spottade ut en stor bit kindtandsemalj (nästan hela sidan av tanden).
Jag får antagligen inte använda de orden jag skulle vilja för att beskriva min ilska och frustration på det här forumet. Till saken hör att den kommunala tandvården kan beskrivas med ungefär samma ord, så det blir nog att gå privat.
Har nån erfarenhet av något liknande och kan hjälpa mig med en uppfattning om hur det här kan repareras? Skrotar dom hela tanden eller går det att fixa på enklare sätt?
Tack för de uppmuntrande svaren och tröstekramen! Ung och ung, jag är snart 33 och har i hela mitt liv dragits med en helvetisk mix av tandläkarskräck och dåliga tänder (i motsats till min 18-åriga syster som aldrig haft ett enda hål -- mamma måste ha ätit kalcium som besatt), och det är en ond cirkel som det är väldigt svårt att komma ur. Det hjälper inte att köerna till kommunal tandvård är mellan sex och arton månader och att privat tandvård kostar skjortan. Bra synd att jag inte kan gå till någon av släktens tandläkare och få kusinrabatt.
Den första panikångesten börjar ha lagt sig. Jag blir bara så arg på mig själv varenda gång som gaddarna krånglar -- det känns alltid som det är min onda cirkel som orsakar problemen varje gång.