CITAT (fruberglund @ 24-04-2006, 19:22)
Canon 300 D (350 är nyaste) är ju bäst i alla kategorier men ligger tyvärr inte alls i samma prisklass mot vad de andra tipsen här kostar.
Jag är nog lite bortskämd tack vare makens hobby...

. Har förstått att den är dyr när jag ser vad objektiven kostar!
Gamla Minoltan tjänstgör fortfarande eftersom Zoomen är så bra (tills pengar till objektiv trillar in nån gång)
En helt annan sak, men det kanske egentligen hör hemma i en annan tråd:
Vi var ute och fotade på skoj förra helgen. Maken med sin nya Minolta Jättemaffig (6-kommanåt megapixel) och jag med min gamla Minolta (3,3 mp) + min telefon, S.E. K750i, (2 mp). Vi ställde oss på samma ställe i tur och ordning och fotade samma motiv. Vi valde två olika, ett på en båt på land och ett där man såg både hav med vågor, bergskant och en fyr.
Ett så intressant resultat! När vi laddat in korten i ena datorn hemma - rätt upp och ner, inget photoshoppande, och jämförde så konstaterade vi följande:
1. Färgskillnaden var märkbar! StorMinoltan gick i rödton och LillMinoltan i gulgrönton! Telefonkameran hade bäst färgåtergivning så som vi mindes att himlen och havet såg ut. När vi sen ladda ner bilderna i min egen enkla Delldator med liten skärm så var färgerna mildare där men fortfarande rött kontra gulgrönt. Det skilde alltså inte bara mellan kamerorna utan också mellan skärmarna.
2. Trät på båten hade lite fler detaljer på StorMinoltan. Ingen större skillnad mellan Lillminoltan och telefonen.
3. Störst skillnad var det på zoomen i telefonen. Den var helt enkelt kass. Väldigt gryniga bilder. Nu kan jag ju inte specifikationen på kameratelefonen mer än att den är på 2 megapixlar och att man kan zooma några knapptryck. Jag har provat hemma förut och konstaterar att det duger för att visa i telefonen men inte på en dataskärm.
Det här med färgerna var största överraskningen. Förut hade man tester i tidningar mellan olika fotolabb och deras mer eller mindre bra färgåtergivningar men det här, ja det var spännande.
Har det gjorts såna här tester i tidningar? Är det någon av er som har testat? Har ni fått samma resultat?